Byggahus.se

Optimera drift av egen brunn

1. N
    Medlem · 17 inlägg

NY15

Medlem
    Hej,
    Vi har nyligen bytt till en större hydropress, men funderar på om den är rätt inställd. Vi har egen brunn och två hushåll som den ska förse med vatten. Ett huvudhus med fyra personer och ett atterfallshus som vi hyr ut för en person.

Det vi undrar är hur man ska tänka kring inställning av till/frånslag hos tryckströmbrytaren. Det vill säga för att bäst kunna nyttja hydropressens kapacitet, skonsam drift av pumpen (Grundfos JetSub) och samtidigt behålla ett gott tryck i kranarna, samt vad bör i så fall lufttrycket i hydropressen ligga på?

2. H
    Lösvirkesbyggare · Strängnäs · 939 inlägg

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Hej, vilken modell har du av jetsub och hur djup är din brunn?

3. N
    Medlem · 17 inlägg

NY15

Medlem
    Borrhålet är 100m djupt men tyvärr har vi ingen mer information om modellen. Det ända vi fått av de tidigare ägarna är en broschyr men den verka innefatta JS1,JS2,JS3 samt JS4. Så tyvärr inget mer specifikt än så.

4. C
    Medlem · Stockholm · 2 498 inlägg

ClasseClas

Medlem
    Det finns inte så mycket att optimera egentligen utan det är storleken på hydropressen och pumpens till- och frånslagstryck som går att spela med.

På landet har vi tillslag vid 2,3 bar och frånslag vid 4,0 bar, 25 liters hydropress. Ju större intervall på till- och frånslagstryck desto mer märks det på flödet när vattentrycket går ner till tillslagstrycket. Prova dig fram vad som är acceptabelt för er och hyresgästen.

Just det, det viktiga är att se till att hydropressen har sitt grundtryck som ska vara ca 0,3 bar under tillsagstrycket. Annars gör inte hydropressen sitt jobb i att minska intervallerna mellan pumpstarter och pumpstopp. Detta bör kollas regelbundet, säg var 6:e månad.

Andra kan säkert flika in vad de har för intervall på vattentrycket.

5. A
    Medlem · 1 293 inlägg
    Jag har ställt min pump till att pumpa upp så pass mycket att den inte klarar av att stänga av när man tar vatten.
    Säg att den kan pumpa upp 5kg men bara klarar av att få upp den till 4.2 när man har duschen igång så hade jag satt sen till 4.4 då går pumpen under tiden man förbrukar men tillåts inte stänga när man använder. Dvs man slipper några start och stopp.

6. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 1 822 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Jag skulle säga att det finns rätt så mycket man kan ändra på trycken för att få en anläggning som fungerar så bra som möjligt.

För att optimera anläggningen behöver man dock veta lite mer om installationen. Dels storlek på hydropress, vilket djup pumpen hänger på och en manual med bland annat tryckfallsdiagram och tillåtna antal starter per timme. För att hitta mer information om borrhålet och hur stor tillrinningen är kan man leta upp brunnen i Brunnsarkivet som finns hos https://www.sgu.se/ Genom att lyfta pumpen kan man få fram vad det är för modell och därigenom få fram en manual.

Själv har jag försökt optimera min anläggning så att jag har så högt tryck som möjligt för att få så bra kastlängd på vattenspridaren som möjligt. I mitt fall så startar pumpen på 5 bar och stannar på 6 bar. För en normal villainstallation är det dock för snävt mellan till och frånslagstryck då det i de allra flesta fall kommer att ge för många starter av pumpen än vad den är byggd för per timme.

Men för att börja i andra änden med låga tryck beror det till största del till vad man kan acceptera. Trycket i högsta tappstället bör vara minst 1.5 bar. Jag anser att man bör försöka ha minst 2 bar i högsta tappstället.

7. N
    Medlem · 17 inlägg

NY15

Medlem
    okej hur tar man reda på vad den klarar av?

8. N
    Medlem · 17 inlägg

NY15

Medlem
    okej tack för svar!
    Våran hydropress är på 100l ska man tänka annorlunda då när det gäller till och frånslag vi har en grundfos, jetsub pump men vet inte exakt modell. Samt borrhålet är 100m

9. N
    Medlem · 17 inlägg

NY15

Medlem
    tack för svaret!

vi har en grundfos, jetsub pump. Mer specifik modell än så vet vi ej tyvärr. Har dok en bruksanvisning på den. Borrhålet är 100m och har testat en gån att tömma brunnen då kunde vi spola vatten ur 3kranar för fullt i 40min sen tog det slut och kunde väl använda vattnet igen efter 15min.
    Men tyvärr fanns inte vårt borrhål med i det där registret.

hydropressen är på 100l

10. A
    Medlem · 1 293 inlägg
    Låt den gå och öka tryckt på tryckbrytaren, den borde rimligen komma upp i maxtryck på några minuter.
    Sen gör du samma kan under tiden en kran eller vattenutkastare är öppen och kollar skillnaden i tryck den klarar pumpa upp med kranen öppen

• Laddar…
  11. C

ClasseClas

Medlem
    Om du har bytt från hydropress 25/50 liter till 100 liter så får du färre till- och frånslag än tidigare. Sen lär du märka på sommaren att det kommer att ta en längre stund än förut att få fram riktigt kallt dricksvatten.

Vad gäller pumpen så har förhoppningsvis VVS:aren valt rätt pump utifrån borrdjup och användning. Utan specifik info om vilken modell du har är det svårt att kommentera pumpdelen i din installation.

12. C

ClasseClas

Medlem
    Det låter som att du har något problem som du löste med en större hydropress. Kan du utveckla vidare vad som har hänt och hur det funkar efter bytet. Lika många stopp och starter på pumpen som förut? Annat?

13. N
    Medlem · 17 inlägg

NY15

Medlem
    Okej tack för svar!

14. N
    Medlem · 17 inlägg

NY15

Medlem
    Vi skaffade en större hydropress för att få en större vattenreserv då vi ibland, när vi skaffat hyresgäst fått lite dåligt med vatten. När rörmokaren gjorde detta så ändrade han till och från trycket från2 till 1,5 samt 4 till 3. Vi upplever väl lite sämre tryck i kranen men inget som vi stört oss på ännu.

Rörmokaren sa att hydropressen är förtryckt och inte behöver justeras. Men efter att läst på lite så ska ju den vara tryckt med 0,3 mindre än tillslag. Och den är tryckt med 1,5 så blir inte riktigt rätt som vi förstår det.

15. H
    Lösvirkesbyggare · Strängnäs · 939 inlägg

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Finns inga data på lyfthöjd och flöde på ex js4

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.