Var nere i krypgrunden för ett tag sedan och upptäckte av en slump att det läcker vatten från avloppsröret när man spolar i handfatet. Läckan sker vid adaptern som kopplar det smala röret från handfatet till det bredare röret som leder vattnet till kammarbrunnen.

Jag tog bort den delen och rensade rent då det samlats en del guck däri och läckan försvann nästan. Nu läcker det endast om man fyller handfatet och sedan drar ur proppen. Så inget jätteproblem för stunden, jag har satt en hink under för att fånga det lilla som eventuellt kommer rinna ut men jag vill gärna ordna en permanent lösning.

Bilderna visar vart det läcker.

En bild på ett avloppsrör med en adapter där det tidigare läckt vatten, med synliga smutsavlagringar vid anslutningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett avloppsadapter med smuts och läckagespår i krypgrund.
Skapa konto
Avloppsrör under krypgrund med synliga rostfläckar och fukt, indikation på tidigare läckage.
Skapa konto

Silikon

I InsidersUnited skrev:
Silikon
Funderade på det men hade hoppats på något som är enklare att avlägsna när det behöver rensas.

Jag glömde nämna det men det är nämligen mer än bara en enkel adapter från liten → stor, det verkar vara ett vattenlås också där det samlas en massa guck.

Är det vanligt att man har två vattenlås? Ett vid handfatet och ett längre ner, i krypgrunden i detta fall?

Jag har dålig koll på sånt här så det kanske inte ens är ett vattenlås men det påminner i alla fall starkt om det jag hittar under handfatet fast att det är lodrätt istället för L-format.

Claes Sörmland
T Trunk skrev:
Är det vanligt att man har två vattenlås? Ett vid handfatet och ett längre ner, i krypgrunden i detta fall?
Mycket ovanligt och fungerar vattenlåset under handfatet så behövs ingen extra vattenlås.Tvärt om så orsakar med problem med vattenflödet från handfatet. Det är troligen också orsaken till att det pyser vatten där. Så det ska troligen bort.

Men fota lite tydligare och lägg upp så kan vi lista ut vad det är för något.

Ja det är nog bättre utan det där, gucket spolas ju då direkt ut i avloppsnätet ) Tar du bort den och fortfarande har problem, kan du nog ha ett begynnande stopp nedströms.

P
Ser ut som ett Jafo golvvattenlås äldre modell. Skruva isär locket på toppen och rengör.

Tabort hela den vita stora rördelen och ersätt med en förminskning som passar på röret som har den stora rördelen.

Jag var kanske lite otydlig. Läckaget kommer för stunden inte för att den var full med guck. När vattenlåset var full med guck så droppade det mycket rikligt när man spolade vatten men jag gjorde rent det och numera droppar det endast litegrann när man fyller handfatet med proppen i och sedan tar bort proppen.

Det bubblar/spottar/fräser upp vatten från själva övergången från det lilla röret till vattenlåset. Det är någon ~halv millimeters glapp vid övergången och när flera liter vatten kommer samtidigt håller det helt enkelt inte tätt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mycket ovanligt och fungerar vattenlåset under handfatet så behövs ingen extra vattenlås.Tvärt om så orsakar med problem med vattenflödet från handfatet. Det är troligen också orsaken till att det pyser vatten där. Så det ska troligen bort.

Men fota lite tydligare och lägg upp så kan vi lista ut vad det är för något.
Jag funderar lite på hur ett vattenlås inte kan fungera, ingen avancerad konstruktion direkt. Och om vattenlåset under handfatet skulle gå sönder eller av någon annan anledning sluta fungera varför sätter man då ett vattenlås i krypgrunden istället för att fixa det under handfatet?

Desto mer jag tänker på det desto konstigare verkar det men det kanske finns en logisk förklaring.

Vattenlåset under handfatet fungerar som det ska men däremot har vi med ett par månaders mellanrum någon vecka med svag avloppsdoft i badrummet som vi inte kunnat lokalisera. Doften försvinner lika snabbt som den kommer. Vet inte om det kan ha något samband.

Har av förklarliga skäl ingen större lust att gå ner i krypgrunden för att fota just nu men om det behövs kan jag göra det imorgon. Men det är inte mycket att fota.

Ett smalt rör från handfatet går genom golvet ner till krypgrunden där det vinklas 90 grader för att hamna i ett horisontellt läge. Röret går med svag lutning ca en halvmeter då det på nytt vinklas 90 grader och går nästan omedelbart till vattenlåset (det är vad som syns på första bilden). Vattenlåset i sin tur sätts i det större avloppsröret som sedan mynnar ut ur krypgrunden.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Finns tätning att köpa
Misstänkte det. Därför jag frågade efter tips på sådant. Du kanske vet något bra?

Alsterfält skrev:
Ser ut som ett Jafo golvvattenlås äldre modell. Skruva isär locket på toppen och rengör.
Det är som jag förtydligade högre upp redan rengjort vilket gjorde att nästintill allt läckage slutade.

Verkar stämma att det är någon sorts ”golvvattenlås”, en bildgoogling visar på flera liknande modeller även om jag inte hittar någon som ser ut exakt som mig. Men det finns väl hundratals modeller och variationer så det är knappast konstigt.

S sixten88 skrev:
Tabort hela den vita stora rördelen och ersätt med en förminskning som passar på röret som har den stora rördelen.
Mm. Men samtidigt känns det som att förra ägaren borde haft en anledning till att sätta dit ett vattenlås. Känns inte som något man gör bara för sakens skull.

Claes Sörmland
T Trunk skrev:
Det bubblar/spottar/fräser upp vatten från själva övergången från det lilla röret till vattenlåset. Det är någon ~halv millimeters glapp vid övergången och när flera liter vatten kommer samtidigt håller det helt enkelt inte tätt.
Detta beteende är helt förväntat när någon felaktigt har installerat två vattenlås efter varandra. När vattnet rinner in i röret mellan vattenlåset har luften som det ersätter ingenstans att ta vägen. Då uppstår ett övertryck så att luft med vattenstänk pyser ut i minsta glipa. Vattenlåset i krypgrunden ska bort.

T Trunk skrev:
Jag funderar lite på hur ett vattenlås inte kan fungera, ingen avancerad konstruktion direkt. Och om vattenlåset under handfatet skulle gå sönder eller av någon annan anledning sluta fungera varför sätter man då ett vattenlås i krypgrunden istället för att fixa det under handfatet?

Desto mer jag tänker på det desto konstigare verkar det men det kanske finns en logisk förklaring.

Vattenlåset under handfatet fungerar som det ska men däremot har vi med ett par månaders mellanrum någon vecka med svag avloppsdoft i badrummet som vi inte kunnat lokalisera. Doften försvinner lika snabbt som den kommer. Vet inte om det kan ha något samband.
Kanske försökte tidigare ägare åtgärda lukten genom att okunnigt sätta två vattenlås efter varandra? Men troligen kommer lukten från någon annanstans. Är t ex det helt tätt mellan toaletten och dess anslutning i golvet? Klassiskt luktställe.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.