5 497 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Avstånd mellan KV och VV-rör i platta
Låter som ordentliga gossar. Vilken husfirma är det?P P-KAR skrev:Nu är det ju rör i plastslangar som dom lagt i isoleringen och då rinner det väl inte genom isoleringen och ned till makadamen?
Nä, jag håller med dig. Trodde inte att denna husfirma var så här slarvig, men man kan verkligen se hur det skall sparas tid på dom olika momenten. Igår gjöt man plattan och efter att man har bearbetat betongen vid tillstyvnade ser man hur betongen ligger runt 0-12 mm. över själva kantstöden. Syllisolering var dom och lade på idag och skarvarna på isoleringen är inte alls noggrant utskurna, där var det glipor runt 10-15 mm.
Tidigare när dom isolerade grunden såg jag utan att ens behöva leta hur dom hade lagt isoleringen med luftspalter uppåt 6 cm i det nedersta lagret. Armeringen skall vi inte tala om, 0 mm. täckskikt på VÄLDIGT många ställen...
Jag har tagit upp detta med husföretaget. Responsen jag fick var att dom byggt hus i 20 år och att husen fortfarande står upp än och förminskade mig och mina problem. Företaget har inte ens en armeringsritning för plattan. Det borde man ju ändå kanske övervägt att skaffa om man varit i branschen så länge.
Det är ju min värsta tanke att behöva få strida för min rätt mot husföretaget och att dom förhoppningsvis skall ge med sig för att göra en sådan lösning i efterhand.
P P-KAR skrev:
Vill inte hänga ut firman ännu. Men det lär komma en fin recension med både hustillverkare och underentreprenörer, allt med dokumentation och ljudinspelningar för att styrka vissa delar. Husfirman har lejt in underentreprenörer som gjort de olika momenten. Tyvärr, visas sig detta i den stora helheten... Ingen har brytt sig om att göra ett riktigt bra jobb, det är som man nöjer sig med att ha varit på plats och exempelvis lagt ut sina rör, armering, gjutit betongen osv. Jag har vid något tillfälle varit på plats innan lunch och innan 16.00, men ingen finns på plats. Det finns säkert anledningar, men en sak är säker och det är att dom hade kunnat göra ett jättemycket bättre jobb om dom bara lade manken till det! Det tar inte mycket tid att ha lite heder och lämna ifrån sig ett bra jobb till en kund som stått och väntar på sitt husbygge skall få börja! Den sista ursäkten till inflytt jag vill höra är att värmepumpen är försenad... Den har jag beställt för längesen och Nibe säger redan nu att man är garanterad att få sin pump om man lagt order före det datumet jag lagt min.F fsn skrev:
Jag sitter ju i en rävsax, då vill jag inte behöva få mitt bygge ännu mer försenat pga. att jag är en jättejobbig kund som hänger ut dom. Men beroende på hur detta "välrenommerade" husföretag sköter sina kort får vi se hur det blir. Jag vill faktiskt inte att fler kunder som lägger sina besparingar på sitt livs största investering får ett fuskbygge på det viset. Jag har varit i kontakt med en annan kund som lade sin order ungefär samtidigt och där är det en del slarv och inte så genomtänkta lösningar från husleverantörens sida.
Som sagt, har man inte ens en enkel armeringsritning för en betongplatta, är det inte konstigt om det blir fel när det gäller andra moment i ett husbygge.. Allt hänger på hur underleverantörer och entrepenörer har det med erfarenhet och kunskap. För kunskapen finns inte "i huset" hos tillverkaren.
En fin grej jag såg för några dagar sedan på sociala medier var hur en armering av plattan hos kund var helt fel. Där hade man najat alla järn som ska vara nedåt i balkarna i toppen av övermattan.. Det fanns inte ett enda järn nere i botten av kantbalkarna.
Hos mig fanns det inte ens täckskikt på armering och rören för golvvärmen...
Kan infoga en bild här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är dagen efter att själva ägaren sagt att man skall distansera upp mattan med markdistanser. Jag föreslog distansstöd, som man placerade på järnen i självaste balken, men ägaren tyckte att det kändes "för gängligt" och sade att man brukade göra på det här viset.. Men om det blir för ostabilt att stå på får man ju naja och distansera på andra vis.. Hade man haft byglar i balkarna skulle ju dessa agerat som distanser och man skulle även kunnat ha placerat distanser i kanterna på dessa för att säkerhetställa att inte att allt rör sig i sidled.
Hade fotfolket förstått det där med täckskikt skulle dom även skjutit in C-byglarna till samma avstånd som resten av mattan, men av andra bilder på internet att döma, brukar denna entreprenör ha som rutin att ha C-byglarna i kantstöden som "nätstöd".
Redigerat:
Klicka här för att svara