Hej, någon som vet hur man kan öka trycket på vattnet utifrån bifogade bildar? Värmesystem med expantionskärl, cirkulationspump, rör och mätare i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med rör, mätare och ventiler, fråga om att öka vattentrycket.
Skapa konto
Värmepannrum med en expansionskärl, mätare och diverse rörsystem och ventiler.
Skapa konto
Vattenmätare med mätare på rörledning ovanpå röd expansionskärl.
Skapa konto

Tack för hjälpen!

Det vi ser på bilden är (tror jag) en fjärrvärmecentral. Om du har dåligt tryck på tappvatten (även kallvattnet?) så ligger inte felet där.

Lokalisera var kallvattenledningen kommer in, kolla ev. kranar före och efter vattenmätaren.

Ok ok, hmm... detta verkar vara inkommande ledningar, som går att reglera på ”hattarna”

är det rätt tror du?

H hempularen skrev:
Det vi ser på bilden är (tror jag) en fjärrvärmecentral. Om du har dåligt tryck på tappvatten (även kallvattnet?) så ligger inte felet där.

Lokalisera var kallvattenledningen kommer in, kolla ev. kranar före och efter vattenmätaren.

• Inkommande vattenledningar med justerbara hattar under en soppåse och bredvid en dammsugare.
    Skapa konto
P
Ja,det är inkommande vatten,avstängningsventiler,nu ser jag inte om det är de opålitliga lk580 ventilerna som kan lossna! Läs på ventilen vilket nummer.

Tss skrev:
Ja,det är inkommande vatten,avstängningsventiler,nu ser jag inte om det är de opålitliga lk580 ventilerna som kan lossna! Läs på ventilen vilket nummer.
Oopps... jag får vara försiktig helt enkelt

Är det lk580 - så RÖR EJ !
Se till att stänga av " i gatan" och låt byta ut dem.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack så mycket, ska tänka på detta!

Är trycket dåligt i alla kranar är det inget du kan göra utan större insatser. Frågan är om problemet ligger hos dig eller kommunen.

• Gilla
runjes02
  • Laddar…
runjes02 runjes02 skrev:
Tack så mycket, ska tänka på detta!
Det räcker inte med att ”ska tänka på detta” Prova inte att vrida på en champagneventil.
Obs. Det är vattenverket som får manövrera serviceventilen ute i gatan. Gör man det själv och ventilen skadas får den som vridit stå för alla grävkostnaderna vid en reparation.

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Blev just livrädd... för jag har redan testat att vrida! Låter ju helt otroligt att man inte kan vrida åt plus eller minus på inkommande?

runjes02 runjes02 skrev:
Blev just livrädd... för jag har redan testat att vrida! Låter ju helt otroligt att man inte kan vrida åt plus eller minus på inkommande?
Min egen erfarenhet av dessa ventiler, säger tydligt att inkommande vatten har högt tryck och är mycket kallt att få över sig i stora mängder :(

Står det lk580 på dem?

Annars kolla så att de är öppna fullt.

Skruva bort silarna på alla kranar för att kolla så att de inte är igensatta. Kolla även så att de inte finns fler ventiler som står halvstängda någonstans.

Annars är nästa läge att ta kontakt med vattenverket så att de kan kontrollera servisventilen och plocka bort vattenmätaren, det är inte helt omöjligt att det sitter massa skräp i silen innan mätaren.

Bra tips! Tack för din hjälpsamhet

N NoOne2k skrev:
Står det lk580 på dem?

Annars kolla så att de är öppna fullt.

Skruva bort silarna på alla kranar för att kolla så att de inte är igensatta. Kolla även så att de inte finns fler ventiler som står halvstängda någonstans.

Annars är nästa läge att ta kontakt med vattenverket så att de kan kontrollera servisventilen och plocka bort vattenmätaren, det är inte helt omöjligt att det sitter massa skräp i silen innan mätaren.

Hej, gammal tråd men är ändå nyfiken hur det löste sig?

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
A AfrooDite skrev:
Hej, gammal tråd men är ändå nyfiken hur det löste sig?
Om inte annat så får jag tacka för lyftet, har själv dessa kranar och tänkte när jag såg bilden att -aha, sånna kranar har jag med, kul. Sen så såg jag alla varningar, mindre kul.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.