Kommer att montera en 5,5l varmvattenberedare i köket, som eftervärmer vattnet som först har värmts upp av bergvärmepumpen, den kopplas alltså inte in på kallvattnet i köket. Första frågan är, jag antar att det inte behövs någon backventil, då beredaren inte kopplas in på kallvattensidan?
Nästa fråga gäller säkerhetsventilen. Eftersom att vattnet till beredaren går att stänga av i köket, så antar jag att det måste sitta en säkerhetsventil där Om jag har läst rätt så måste den monteras så att vattnet från den alltid kan rinna iväg, stämmer detta? Den måste i sådana fall sitta väldigt högt och trångt om man ska använda tvättställets vattenlås.
Får man koppla säkerhetsventilen direkt till avloppet, eller måste den gå via ett vattenlås? Tänker om det finns risk att otrevligheter tar sej in bakvägen via säkerhetsventilen.
Om den ska kopplas till ett vattenlås, får det vara ett "slutet" vattenlås eller måste det vara med en öppen spillkopp som kan rinna över om vattenlåset inte skulle hinna med att få bort vattnet från säkerhetsventilen?
Om jag skulle köra med spillkopp så kommer det nog att komma så lite vatten från säkerhetsventilen att vattenlåset torkar ut, därför skulle jag vilja undvika det.

Röret för säkerhetsventilen ska sluta i fria luften, det går att ansluta det på avloppet efter vattenlåset, lämpligt då nära golvet. Det med skit som skulle komma baklänges kan du glömma

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.