3 332 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Storlek på hydropress
Inte mycket alls egentligen. Ett stort och litet kärl använder samma tryck. Flödet ska ju inte heller vara någon skillnad, då det ska räcka till att ge kranarna vatten, samtidigt som det också fyller kärlet. Tryck-. och flödeskapacitet bestäms mer av brunnsdjup, längder och dimensioner på rör, samt vattenförbrukningen.J Jens00 skrev:
Så, om er gamla pump gett tillräckligt med tryck i alla kranar, även då flera spolar samtidigt. Samt att pumpen stannar ibland, medans ni spolar, så den kapaciteten finns. Då behöver ni inte byta till en större pump, bara för att kärlet är större.
Om det dock är dags att byta pumpen också, så skulle jag ha bytt till en något större. Men mest av samma anledning som att varje ny bil man köper ska ha lite fler hästkrafter, om du förstår vad jag menar?
Jag tycker en tryckuppsättningsanläggning ör i minsta laget om den måste starta efter varje toabesök.A AG A skrev:Inte mycket alls egentligen. Ett stort och litet kärl använder samma tryck. Flödet ska ju inte heller vara någon skillnad, då det ska räcka till att ge kranarna vatten, samtidigt som det också fyller kärlet. Tryck-. och flödeskapacitet bestäms mer av brunnsdjup, längder och dimensioner på rör, samt vattenförbrukningen.
Så, om er gamla pump gett tillräckligt med tryck i alla kranar, även då flera spolar samtidigt. Samt att pumpen stannar ibland, medans ni spolar, så den kapaciteten finns. Då behöver ni inte byta till en större pump, bara för att kärlet är större.
Om det dock är dags att byta pumpen också, så skulle jag ha bytt till en något större. Men mest av samma anledning som att varje ny bil man köper ska ha lite fler hästkrafter, om du förstår vad jag menar?
Med tank på 20 l kan man ta ut ca 8 l utan pumpstart, ungefär som för ett toabesök.Krilleman skrev:
20 L på befintlig tank låter väldigt lite med åtta fastigheter inkopplade. Det skapar många start/stopp för pumpen.
Desto större kärl = Desto bättre för pumpen.
Har det fungerat bra tidigare?
Har du kontrollerat lufttrycket i hyrdorpessen med systemet trycklöst?
Robota förklarar processen enkelt och grundläggande här:
[media]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden