Rörläggaren håller på och drar sina rör i isoleringen och jag vill mest få lite andra ögon på saker och ting för att se om det ser korrekt ut. Vad jag ser så är det inga isolerade rör som är till för KV och VV, finns det något avstånd man skall följa när man drar slangarna i samma lager cellplast? Tänker på kondens och allt vad det kan innebära.
Ser det ok ut?
Detta är ritningen:
Inom det röda fältet är det detta som syns på plats:
Ser det ok ut?
Detta är ritningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inom det röda fältet är det detta som syns på plats:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J jerwes skrev:
F falkn skrev:
Detta hade även jag hoppats på och en rörläggare jag känner säger att även dom kör med detta i nyproduktion. Tyvärr resonerar inte husföretagets rörläggare likadant, han sa att dom brukar köra på det här viset och att det går bra.L lordi skrev:
Nu i efterhand hade jag önskat att jag hade tagit husbygget i egna händer och varit projektledare själv och använt mig av lokala förmågor.
Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång jag bygger hus. Tyvärr litar jag inte längre ett skit på husföretag.
BBR (och även Säker Vatten) föreskriver inte exakt hur rören skall förläggas, men det står att rören ska förläggas så att om kallvattnet är stillastående i röret under 8 timmar, så får temperaturen på vattnet inte överstiga 24 grader.P P-KAR skrev:Detta hade även jag hoppats på och en rörläggare jag känner säger att även dom kör med detta i nyproduktion. Tyvärr resonerar inte husföretagets rörläggare likadant, han sa att dom brukar köra på det här viset och att det går bra.
Nu i efterhand hade jag önskat att jag hade tagit husbygget i egna händer och varit projektledare själv och använt mig av lokala förmågor.
Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång jag bygger hus. Tyvärr litar jag inte längre ett skit på husföretag.
Tack. Kan du ge mig något att gå på var ungefär detta står?L lordi skrev:
Jag har dokumenterat och det skall bli intressant att se hur länge man får spola för att få kallvatten.
Nu är plattan gjuten och det är som husföretaget bara skiter i alla slarvfel dom gjutit in..
Men jag har noga dokumenterat avvikelserna som jag sett.
Trots rekommendationer är det inget du behöver oroa dig för. Kondens rinner för det första bara rakt ner i gruset, utan betydelse. Någon kondens tror jag inte heller kommer bildas. Några temperaturer över 24 grader blir det inte heller, då värme stiger uppåt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Det är inte riktigt som man brukar göra men jag tror inte du kommer få några direkta problem, det är ganska seriöst isolerat mellan rören.
Vv-rör är bara varma när man använder det och i regel så använder man då också kall men någon grad varmare "stillastående temperatur" än om man drar kv under isoleringen kanske men jag tror det kommer fungera helt okej. Att det är "råttbo" under fördelare kommer man inte ifrån.
Vv-rör är bara varma när man använder det och i regel så använder man då också kall men någon grad varmare "stillastående temperatur" än om man drar kv under isoleringen kanske men jag tror det kommer fungera helt okej. Att det är "råttbo" under fördelare kommer man inte ifrån.
A AG A skrev:
Tycker att dom i så fall borde gått ned något djupare i isoleringen, på vissa ställen är det ett glapp mellan lagren bara för att rören inte ligger tillräckligt djupt. Bildas det då inte en form av utrymme i lagren där som blir lite tempurerat?Rickard. skrev:
Det är inte riktigt som man brukar göra men jag tror inte du kommer få några direkta problem, det är ganska seriöst isolerat mellan rören.
Vv-rör är bara varma när man använder det och i regel så använder man då också kall men någon grad varmare "stillastående temperatur" än om man drar kv under isoleringen kanske men jag tror det kommer fungera helt okej. Att det är "råttbo" under fördelare kommer man inte ifrån.
Men jag hör er och känner att jag på sätt och vis håller med er i detta. Förhoppningsvis är vi ju sparsamma med varmvatten i just kök, det är där som slangarna ligger som tätast.
Det kommer inte att vara ett problem. Men att kallvattnet blir varmt när det stått still några timmar beror inte på att det är draget nära VV utan för att det dras ovan isoleringen och det är snarare din golvvärme i plattan som värmer ditt KV.P P-KAR skrev:Tycker att dom i så fall borde gått ned något djupare i isoleringen, på vissa ställen är det ett glapp mellan lagren bara för att rören inte ligger tillräckligt djupt. Bildas det då inte en form av utrymme i lagren där som blir lite tempurerat?
Men jag hör er och känner att jag på sätt och vis håller med er i detta. Förhoppningsvis är vi ju sparsamma med varmvatten i just kök, det är där som slangarna ligger som tätast.
Här finns lite att läsa om detP P-KAR skrev:Tack. Kan du ge mig något att gå på var ungefär detta står?
Jag har dokumenterat och det skall bli intressant att se hur länge man får spola för att få kallvatten.
Nu är plattan gjuten och det är som husföretaget bara skiter i alla slarvfel dom gjutit in..
Men jag har noga dokumenterat avvikelserna som jag sett.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...kets-byggregler/vatten-och-avlopp/tappvatten/
Känner absolut igen känslan efter att ha låtit bygga ett hus på totalentreprenad, inte för att resultatet i mitt fall blev dåligt på något sätt. Men frustrerande att gå runt med känslan att man lätt hade kunnat göra allt som byggledaren gjorde på ett bättre och mer engagerat sätt själv, och samtidigt sänkt priset på det hela med minst 15% För att inte tala om allt arbete man står o tittar på som man lätt hade kunnat utföra själv göras av någon som fakturerar 1500:-/timP P-KAR skrev:
Inför pension är nästa husbygge planerat, då blir det byggsats och göra alla jobb själv förutom elen.
Ungefär sådär drog min röris golvvärme, kallvatten och varmvatten i en tillbyggnad jag gjorde. Kanske lite längre mellan varmt och kallvatten. Efter tio år med ljummet kallvatten ljummet varmvatten och alldeles för varmt i rummet drog jag om varmvattnet och satte i taket. Nu är varmvattnet varmt och kallvattnet kallt när inte golvvärmen är på.P P-KAR skrev:Rörläggaren håller på och drar sina rör i isoleringen och jag vill mest få lite andra ögon på saker och ting för att se om det ser korrekt ut. Vad jag ser så är det inga isolerade rör som är till för KV och VV, finns det något avstånd man skall följa när man drar slangarna i samma lager cellplast? Tänker på kondens och allt vad det kan innebära.
Ser det ok ut?
Detta är ritningen:
[bild]
Inom det röda fältet är det detta som syns på plats:
[bild]
[bild]
[bild]
Nu är det ju rör i plastslangar som dom lagt i isoleringen och då rinner det väl inte genom isoleringen och ned till makadamen?A AG A skrev:
Nä, jag håller med dig. Trodde inte att denna husfirma var så här slarvig, men man kan verkligen se hur det skall sparas tid på dom olika momenten. Igår gjöt man plattan och efter att man har bearbetat betongen vid tillstyvnade ser man hur betongen ligger runt 0-12 mm. över själva kantstöden. Syllisolering var dom och lade på idag och skarvarna på isoleringen är inte alls noggrant utskurna, där var det glipor runt 10-15 mm.K Kasken skrev:Känner absolut igen känslan efter att ha låtit bygga ett hus på totalentreprenad, inte för att resultatet i mitt fall blev dåligt på något sätt. Men frustrerande att gå runt med känslan att man lätt hade kunnat göra allt som byggledaren gjorde på ett bättre och mer engagerat sätt själv, och samtidigt sänkt priset på det hela med minst 15% För att inte tala om allt arbete man står o tittar på som man lätt hade kunnat utföra själv göras av någon som fakturerar 1500:-/tim
Inför pension är nästa husbygge planerat, då blir det byggsats och göra alla jobb själv förutom elen.
Tidigare när dom isolerade grunden såg jag utan att ens behöva leta hur dom hade lagt isoleringen med luftspalter uppåt 6 cm i det nedersta lagret. Armeringen skall vi inte tala om, 0 mm. täckskikt på VÄLDIGT många ställen...
Jag har tagit upp detta med husföretaget. Responsen jag fick var att dom byggt hus i 20 år och att husen fortfarande står upp än och förminskade mig och mina problem. Företaget har inte ens en armeringsritning för plattan. Det borde man ju ändå kanske övervägt att skaffa om man varit i branschen så länge.
Det är ju min värsta tanke att behöva få strida för min rätt mot husföretaget och att dom förhoppningsvis skall ge med sig för att göra en sådan lösning i efterhand.O Oaken skrev:Ungefär sådär drog min röris golvvärme, kallvatten och varmvatten i en tillbyggnad jag gjorde. Kanske lite längre mellan varmt och kallvatten. Efter tio år med ljummet kallvatten ljummet varmvatten och alldeles för varmt i rummet drog jag om varmvattnet och satte i taket. Nu är varmvattnet varmt och kallvattnet kallt när inte golvvärmen är på.