P
Rörläggaren håller på och drar sina rör i isoleringen och jag vill mest få lite andra ögon på saker och ting för att se om det ser korrekt ut. Vad jag ser så är det inga isolerade rör som är till för KV och VV, finns det något avstånd man skall följa när man drar slangarna i samma lager cellplast? Tänker på kondens och allt vad det kan innebära.

Ser det ok ut?

Detta är ritningen:
Teknisk ritning, VVS-system, ledningar, symboler, måttangivelser, installationsdetaljer, inringat område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inom det röda fältet är det detta som syns på plats:
Kabelinstallation på tak med kondukt, isolering, och el-komponenter; byggarbetsplats i bakgrunden med grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit takkonstruktion med svarta och grå rör, rosa markeringar, bil och träd i bakgrunden under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med isoleringsmaterial, olika kablar och rör, märkning på golvet, samt en produkt med LK-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska inte ligga i samma lager. KV i första lagret och VV i det andra. Ser även ut som att värmerör korsar tappvattnet.
 
  • Gilla
oskar.valta
  • Laddar…
Kallvatten drar man i regel i makadambädden, åtminstone i nyproduktion. Det är inget stort problem i praktiken detta, men lite oprofessionellt kanske.
 
Varmvatten och vvc lägges med fördel mellan isoleringsskikten. Kallvatten under isoleringen
 
P
J jerwes skrev:
Ska inte ligga i samma lager. KV i första lagret och VV i det andra. Ser även ut som att värmerör korsar tappvattnet.
F falkn skrev:
Kallvatten drar man i regel i makadambädden, åtminstone i nyproduktion. Det är inget stort problem i praktiken detta, men lite oprofessionellt kanske.
L lordi skrev:
Varmvatten och vvc lägges med fördel mellan isoleringsskikten. Kallvatten under isoleringen
Detta hade även jag hoppats på och en rörläggare jag känner säger att även dom kör med detta i nyproduktion. Tyvärr resonerar inte husföretagets rörläggare likadant, han sa att dom brukar köra på det här viset och att det går bra.

Nu i efterhand hade jag önskat att jag hade tagit husbygget i egna händer och varit projektledare själv och använt mig av lokala förmågor.

Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång jag bygger hus. Tyvärr litar jag inte längre ett skit på husföretag.
 
  • Gilla
Kasken och 1 till
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Detta hade även jag hoppats på och en rörläggare jag känner säger att även dom kör med detta i nyproduktion. Tyvärr resonerar inte husföretagets rörläggare likadant, han sa att dom brukar köra på det här viset och att det går bra.

Nu i efterhand hade jag önskat att jag hade tagit husbygget i egna händer och varit projektledare själv och använt mig av lokala förmågor.

Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång jag bygger hus. Tyvärr litar jag inte längre ett skit på husföretag.
BBR (och även Säker Vatten) föreskriver inte exakt hur rören skall förläggas, men det står att rören ska förläggas så att om kallvattnet är stillastående i röret under 8 timmar, så får temperaturen på vattnet inte överstiga 24 grader.
 
P
L lordi skrev:
BBR (och även Säker Vatten) föreskriver inte exakt hur rören skall förläggas, men det står att rören ska förläggas så att om kallvattnet är stillastående i röret under 8 timmar, så får temperaturen på vattnet inte överstiga 24 grader.
Tack. Kan du ge mig något att gå på var ungefär detta står?
Jag har dokumenterat och det skall bli intressant att se hur länge man får spola för att få kallvatten.
Nu är plattan gjuten och det är som husföretaget bara skiter i alla slarvfel dom gjutit in..
Men jag har noga dokumenterat avvikelserna som jag sett.
 
Trots rekommendationer är det inget du behöver oroa dig för. Kondens rinner för det första bara rakt ner i gruset, utan betydelse. Någon kondens tror jag inte heller kommer bildas. Några temperaturer över 24 grader blir det inte heller, då värme stiger uppåt.
 
Rickard.
Det är inte riktigt som man brukar göra men jag tror inte du kommer få några direkta problem, det är ganska seriöst isolerat mellan rören.

Vv-rör är bara varma när man använder det och i regel så använder man då också kall men någon grad varmare "stillastående temperatur" än om man drar kv under isoleringen kanske men jag tror det kommer fungera helt okej. Att det är "råttbo" under fördelare kommer man inte ifrån.
 
P
A AG A skrev:
Trots rekommendationer är det inget du behöver oroa dig för. Kondens rinner för det första bara rakt ner i gruset, utan betydelse. Någon kondens tror jag inte heller kommer bildas. Några temperaturer över 24 grader blir det inte heller, då värme stiger uppåt.
Rickard. Rickard. skrev:
Det är inte riktigt som man brukar göra men jag tror inte du kommer få några direkta problem, det är ganska seriöst isolerat mellan rören.

Vv-rör är bara varma när man använder det och i regel så använder man då också kall men någon grad varmare "stillastående temperatur" än om man drar kv under isoleringen kanske men jag tror det kommer fungera helt okej. Att det är "råttbo" under fördelare kommer man inte ifrån.
Tycker att dom i så fall borde gått ned något djupare i isoleringen, på vissa ställen är det ett glapp mellan lagren bara för att rören inte ligger tillräckligt djupt. Bildas det då inte en form av utrymme i lagren där som blir lite tempurerat?

Men jag hör er och känner att jag på sätt och vis håller med er i detta. Förhoppningsvis är vi ju sparsamma med varmvatten i just kök, det är där som slangarna ligger som tätast.
 
F
P P-KAR skrev:
Tycker att dom i så fall borde gått ned något djupare i isoleringen, på vissa ställen är det ett glapp mellan lagren bara för att rören inte ligger tillräckligt djupt. Bildas det då inte en form av utrymme i lagren där som blir lite tempurerat?

Men jag hör er och känner att jag på sätt och vis håller med er i detta. Förhoppningsvis är vi ju sparsamma med varmvatten i just kök, det är där som slangarna ligger som tätast.
Det kommer inte att vara ett problem. Men att kallvattnet blir varmt när det stått still några timmar beror inte på att det är draget nära VV utan för att det dras ovan isoleringen och det är snarare din golvvärme i plattan som värmer ditt KV.
 
P P-KAR skrev:
Tack. Kan du ge mig något att gå på var ungefär detta står?
Jag har dokumenterat och det skall bli intressant att se hur länge man får spola för att få kallvatten.
Nu är plattan gjuten och det är som husföretaget bara skiter i alla slarvfel dom gjutit in..
Men jag har noga dokumenterat avvikelserna som jag sett.
Här finns lite att läsa om det

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...kets-byggregler/vatten-och-avlopp/tappvatten/
 
P P-KAR skrev:
Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång jag bygger hus. Tyvärr litar jag inte längre ett skit på husföretag.
Känner absolut igen känslan efter att ha låtit bygga ett hus på totalentreprenad, inte för att resultatet i mitt fall blev dåligt på något sätt. Men frustrerande att gå runt med känslan att man lätt hade kunnat göra allt som byggledaren gjorde på ett bättre och mer engagerat sätt själv, och samtidigt sänkt priset på det hela med minst 15% För att inte tala om allt arbete man står o tittar på som man lätt hade kunnat utföra själv göras av någon som fakturerar 1500:-/tim

Inför pension är nästa husbygge planerat, då blir det byggsats och göra alla jobb själv förutom elen.
 
P P-KAR skrev:
Rörläggaren håller på och drar sina rör i isoleringen och jag vill mest få lite andra ögon på saker och ting för att se om det ser korrekt ut. Vad jag ser så är det inga isolerade rör som är till för KV och VV, finns det något avstånd man skall följa när man drar slangarna i samma lager cellplast? Tänker på kondens och allt vad det kan innebära.

Ser det ok ut?

Detta är ritningen:
[bild]

Inom det röda fältet är det detta som syns på plats:
[bild]
[bild]
[bild]
Ungefär sådär drog min röris golvvärme, kallvatten och varmvatten i en tillbyggnad jag gjorde. Kanske lite längre mellan varmt och kallvatten. Efter tio år med ljummet kallvatten ljummet varmvatten och alldeles för varmt i rummet drog jag om varmvattnet och satte i taket. Nu är varmvattnet varmt och kallvattnet kallt när inte golvvärmen är på.
 
P
A AG A skrev:
Trots rekommendationer är det inget du behöver oroa dig för. Kondens rinner för det första bara rakt ner i gruset, utan betydelse. Någon kondens tror jag inte heller kommer bildas. Några temperaturer över 24 grader blir det inte heller, då värme stiger uppåt.
Nu är det ju rör i plastslangar som dom lagt i isoleringen och då rinner det väl inte genom isoleringen och ned till makadamen?
K Kasken skrev:
Känner absolut igen känslan efter att ha låtit bygga ett hus på totalentreprenad, inte för att resultatet i mitt fall blev dåligt på något sätt. Men frustrerande att gå runt med känslan att man lätt hade kunnat göra allt som byggledaren gjorde på ett bättre och mer engagerat sätt själv, och samtidigt sänkt priset på det hela med minst 15% För att inte tala om allt arbete man står o tittar på som man lätt hade kunnat utföra själv göras av någon som fakturerar 1500:-/tim

Inför pension är nästa husbygge planerat, då blir det byggsats och göra alla jobb själv förutom elen.
Nä, jag håller med dig. Trodde inte att denna husfirma var så här slarvig, men man kan verkligen se hur det skall sparas tid på dom olika momenten. Igår gjöt man plattan och efter att man har bearbetat betongen vid tillstyvnade ser man hur betongen ligger runt 0-12 mm. över själva kantstöden. Syllisolering var dom och lade på idag och skarvarna på isoleringen är inte alls noggrant utskurna, där var det glipor runt 10-15 mm.

Tidigare när dom isolerade grunden såg jag utan att ens behöva leta hur dom hade lagt isoleringen med luftspalter uppåt 6 cm i det nedersta lagret. Armeringen skall vi inte tala om, 0 mm. täckskikt på VÄLDIGT många ställen...
Jag har tagit upp detta med husföretaget. Responsen jag fick var att dom byggt hus i 20 år och att husen fortfarande står upp än och förminskade mig och mina problem. Företaget har inte ens en armeringsritning för plattan. Det borde man ju ändå kanske övervägt att skaffa om man varit i branschen så länge.

O Oaken skrev:
Ungefär sådär drog min röris golvvärme, kallvatten och varmvatten i en tillbyggnad jag gjorde. Kanske lite längre mellan varmt och kallvatten. Efter tio år med ljummet kallvatten ljummet varmvatten och alldeles för varmt i rummet drog jag om varmvattnet och satte i taket. Nu är varmvattnet varmt och kallvattnet kallt när inte golvvärmen är på.
Det är ju min värsta tanke att behöva få strida för min rätt mot husföretaget och att dom förhoppningsvis skall ge med sig för att göra en sådan lösning i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.