Vilket är minsta mått på matning till LKs Minishunt? Här kopparrör i 12 mm. Funkar det?
Vattenledningar och ventiler mot möglig vägg, murbruk borta, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beror helt på hur många slingor GV är. En minishunt har väl som max 3 slingor och då är det för klent, minst 15 mm

Jag har tre slingor totalt mellan 20-25 m2. Det är bara det att det inte står ett ord om det i instruktionerna.

Du kan chansa, men bör vara minst 15 mm. var tänker du koppla på dom rören, vilken dim på dom och på någon matning till element, det är en pump på mini och frågan är om den kan få tag i så mycket flöde som behövs med 12 mm, eller övrigt kan det andra behovet stjäla flöde. Ingen som vet. Varför 2 upp och 1 från höger. är det tänkt att koppla på ändarna där.

Den till höger är pluggat sen gammalt, vet ej. De andra två är till gamla radiatorn. De ska bara till GV, 16mm pexgolvrör. Totalt 20-25 m2 fördelat på tre slingor. Inget annat ska kopplas in på de 12 mm rören. Har mailat LK hoppas på svar.

Det beror helt på flödet som ska till över dina kopparrör.
Om det är 25m2 x 50W/m2 så är det 1250W som ska fram.
Om primären håller 55°C när det är som kallast och golvvärme returen är 40°C (45°C golvvärme framledning) så har du 72 l/h över kopparröret och det är lugnt om det inte är jättesträckor det handlar om.
Men som du ser så är det en massa antagande som jag inte har en aning om hur det är i verkligheten.
Om det är andra temperaturskillnader så blir det andra flöden. Dock har jag svårt att se att de skulle vara så stora skillnader att det inte skulle fungera om det inte är en jättelång sträcka och dåligt tillgängligt drivtryck.

Kopparrören är precis första avsticket från värmeväxlaren. Den är ca 2m lång innan den kommer till platsen för gamla radiatorn/nya minishuntens placering.

@Maxwells demon Vad är W för enhet? Och de siffror du nämner, är de från en tabell?

Watt. Man får ut ca 50W per m2 golvvärme om man följer lägganvisning.
Resten har jag räknat fram.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.