Varför är motorskyddet frånslaget när jag varit borta ett par månader.
Har egen borrad brunn (30 m djup) med hydropress o pump. Senaste åren när vi varit borta under vintern så har motorskyddet löst ut. Jag undrar varför och om det är något som bör åtgärdas?
En gissning från min sida är att när man inte använder systemet rinner vatten tillbaks i brunnhålet och då blir det för ansträngande för pumpen
 
Vilken typ av pump har du?
 
Inget svar på frågan, men när vi stänger under vintermånaderna bryter vi elen till pumpen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilken typ av pump har du?
Lite osäker men tror modellen heter djupbrunnspump och den är en-fas
 
MultiMan
A AndersS skrev:
Inget svar på frågan, men när vi stänger under vintermånaderna bryter vi elen till pumpen.
Ja, det borde vara det normala förfarandet, men det kanske finns särskilda skäl till att pumpen måste vara igång även när ingen är där?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ja, det borde vara det normala förfarandet, men det kanske finns särskilda skäl till att pumpen måste vara igång även när ingen är där?
Nej det finns inget särskild orsak att ha den på så jag får väl börja ta ur proppen när vi lämnar huset. Att ta sig in i pumphuset kräver en ynglings vighet och den har passerat för mig
 
B Bill Rehn skrev:
Nej det finns inget särskild orsak att ha den på så jag får väl börja ta ur proppen när vi lämnar huset. Att ta sig in i pumphuset kräver en ynglings vighet och den har passerat för mig
Du har inga säkringar inne vid elcentral?
Och du måste väl ta dig in för att återställa motorskyddet?😉
 
Är det motorskydd endast eller motorskydd med nollspänningsutlösning? Isf slår den av vid strömavbrott, även ett kort på ett par sekunder.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Är det motorskydd endast eller motorskydd med nollspänningsutlösning? Isf slår den av vid strömavbrott, även ett kort på ett par sekunder.
Ok tack men jag tror inte den slår av vid strömavbrott för sånt har vi haft när vi varit på plats
 
A AndersS skrev:
Du har inga säkringar inne vid elcentral?
Och du måste väl ta dig in för att återställa motorskyddet?😉
Jo jag har tre proppar i elcentralen
 
Då har du lösningen där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.