1 886 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Förväntade temperaturförluster i kulvert?
(Lite osäker på om ämnet hör hemma här eller under "Värme allmänt" eller kanske "Fjärrvärme & Gas", moderator får gärna flytta inlägget om det nu ligger fel.)
Jag bor i radhus. Hela området har värme och varmvatten (med VVC) via fjärrvärme, i en gemensam central står växlare, och därifrån går värme och varmvatten ut till områdets huslängor via rör i marken och kulvertar under huslängor. Från centralen till mig är det cirka 130 meter rör.
Jag har tillgång till centralen och kan se att inleveransen från fjärrvärmecentralen är bra, 92 grader in (och 42 grader retur) senast jag kollade, och värmen som växlaren skickar ut till alla radiatorer följer värmekurvan och är stabil.
Men varmvattnet fungerar inte lika bra. När växlaren skickar ut 55-gradigt varmvatten får jag 45-48 grader hemma hos mig. Jag har kollat filter, backventiler, temperaturspärrar etc. på alla blandare och det är inga sådana problem hemma hos mig.
Min fråga: Vilka förluster kan man i normalfallet förvänta sig på 130 meter, förutsatt att all rörisolering är som den skall, inga grannar har dåliga backventiler som gör att kallvatten trycks ner i varmvattenledningarna, o.s.v.? 7-10 grader känns mycket. VVC:n går inte upp i huset utan vänder nere i kulverten, men det handlar bara om några meter.
Nere i kulvertar har vi inga möjligheter att mäta varmvattnet (däremot har värmen ventiler/kranar med uttag för mätprober) så jag kan inte "enkelt" se i kulvertar hur temperaturen är på olika ställen. Om det inte vore för pandemi skulle jag gå till grannarna närmast centralen och knacka på och fråga om jag med egen termometer får mäta deras varmvatten, och sedan jobba mig närmare mitt hus, för att se om temperaturen faller linjärt eller om det är ett stort fall vid någon viss punkt (d.v.s. dålig rörisolering eller dålig blandare som påverkar just där). Men tills det är möjligt vill jag lära mig mer om vad man kan förvänta sig i min situation.
Jag bor i radhus. Hela området har värme och varmvatten (med VVC) via fjärrvärme, i en gemensam central står växlare, och därifrån går värme och varmvatten ut till områdets huslängor via rör i marken och kulvertar under huslängor. Från centralen till mig är det cirka 130 meter rör.
Jag har tillgång till centralen och kan se att inleveransen från fjärrvärmecentralen är bra, 92 grader in (och 42 grader retur) senast jag kollade, och värmen som växlaren skickar ut till alla radiatorer följer värmekurvan och är stabil.
Men varmvattnet fungerar inte lika bra. När växlaren skickar ut 55-gradigt varmvatten får jag 45-48 grader hemma hos mig. Jag har kollat filter, backventiler, temperaturspärrar etc. på alla blandare och det är inga sådana problem hemma hos mig.
Min fråga: Vilka förluster kan man i normalfallet förvänta sig på 130 meter, förutsatt att all rörisolering är som den skall, inga grannar har dåliga backventiler som gör att kallvatten trycks ner i varmvattenledningarna, o.s.v.? 7-10 grader känns mycket. VVC:n går inte upp i huset utan vänder nere i kulverten, men det handlar bara om några meter.
Nere i kulvertar har vi inga möjligheter att mäta varmvattnet (däremot har värmen ventiler/kranar med uttag för mätprober) så jag kan inte "enkelt" se i kulvertar hur temperaturen är på olika ställen. Om det inte vore för pandemi skulle jag gå till grannarna närmast centralen och knacka på och fråga om jag med egen termometer får mäta deras varmvatten, och sedan jobba mig närmare mitt hus, för att se om temperaturen faller linjärt eller om det är ett stort fall vid någon viss punkt (d.v.s. dålig rörisolering eller dålig blandare som påverkar just där). Men tills det är möjligt vill jag lära mig mer om vad man kan förvänta sig i min situation.
Hej,F fantasilös skrev:(Lite osäker på om ämnet hör hemma här eller under "Värme allmänt" eller kanske "Fjärrvärme & Gas", moderator får gärna flytta inlägget om det nu ligger fel.)
Jag bor i radhus. Hela området har värme och varmvatten (med VVC) via fjärrvärme, i en gemensam central står växlare, och därifrån går värme och varmvatten ut till områdets huslängor via rör i marken och kulvertar under huslängor. Från centralen till mig är det cirka 130 meter rör.
Jag har tillgång till centralen och kan se att inleveransen från fjärrvärmecentralen är bra, 92 grader in (och 42 grader retur) senast jag kollade, och värmen som växlaren skickar ut till alla radiatorer följer värmekurvan och är stabil.
Men varmvattnet fungerar inte lika bra. När växlaren skickar ut 55-gradigt varmvatten får jag 45-48 grader hemma hos mig. Jag har kollat filter, backventiler, temperaturspärrar etc. på alla blandare och det är inga sådana problem hemma hos mig.
Min fråga: Vilka förluster kan man i normalfallet förvänta sig på 130 meter, förutsatt att all rörisolering är som den skall, inga grannar har dåliga backventiler som gör att kallvatten trycks ner i varmvattenledningarna, o.s.v.? 7-10 grader känns mycket. VVC:n går inte upp i huset utan vänder nere i kulverten, men det handlar bara om några meter.
Nere i kulvertar har vi inga möjligheter att mäta varmvattnet (däremot har värmen ventiler/kranar med uttag för mätprober) så jag kan inte "enkelt" se i kulvertar hur temperaturen är på olika ställen. Om det inte vore för pandemi skulle jag gå till grannarna närmast centralen och knacka på och fråga om jag med egen termometer får mäta deras varmvatten, och sedan jobba mig närmare mitt hus, för att se om temperaturen faller linjärt eller om det är ett stort fall vid någon viss punkt (d.v.s. dålig rörisolering eller dålig blandare som påverkar just där). Men tills det är möjligt vill jag lära mig mer om vad man kan förvänta sig i min situation.
Jag vet att man brukar beräkna 7W/m när man pratar invändig dragning, kulvert i mark är mer...
Allt beror ju på isolering och hur högt flöde ni har...
Omsatt i temperaturer? Inte riktigt min kärnkompetens...
Väldigt sen uppdatering: problemet är löst (löstes redan mars 2021). Problemen orsakades av felaktig programvara i centralen, vilket gjorde att temperaturen på varmvattnet periodvis svajade rejält (mellan cirka 35 och 70 grader), och jag hade väl bara otur med timingen av mina tester hemma och avläsningar nere i centralen.
Ny programvara i centralen gav stabil temperatur (alltid cirka 55 grader) på varmvattnet som skickas ut, och stabil och bra temperatur på vattnet hos mig.
Ny programvara i centralen gav stabil temperatur (alltid cirka 55 grader) på varmvattnet som skickas ut, och stabil och bra temperatur på vattnet hos mig.
Klicka här för att svara