Byt alla säkringar och hoppas att motorn är hel, en sådan trasig så surrar/brummar motorn, Blir det inte bra så ett foto på anläggningen så det synns vad du har. Även en tryckströmbrytare som startar/stoppar pumpen akn få fnatt, med brända kontakter i sig. 1 fas borta blir brumm. Det ska finnas ett motorskydd på väggen med och det ska lösa ut om 1 fas eller annat blir fel.
OK, tack för svar. Menar du säkringarna i centralen eller finns det säkringar inne i pumpen som kan behöva bytas? Ja det sitter ett motorskydd på väggen, det som syns i början av videon.J jonaserik skrev:Byt alla säkringar och hoppas att motorn är hel, en sådan trasig så surrar/brummar motorn, Blir det inte bra så ett foto på anläggningen så det synns vad du har. Även en tryckströmbrytare som startar/stoppar pumpen akn få fnatt, med brända kontakter i sig. 1 fas borta blir brumm. Det ska finnas ett motorskydd på väggen med och det ska lösa ut om 1 fas eller annat blir fel.
Kolla alla säkringar i centralen och eventuella undercentraler. Har du ett skåp på utsidan med elmätare i kollar du det med. Håller med föregående talare, det är antagligen en fas som trillat bort och detta åtgärdas snabbt och lätt av säkringsbyte..G Gagas skrev:
G Gagas skrev:
du är grym mot motorn...
Och nej, 3-fasmotorer har i regel inga interna säkringar. (varför jag skriver 'i regel' att jag har en vag minne att någon eller flera av motortillverkarna marknadförde motorer med intern skydd i sig på typ 70-talet men sedan försvann det igen - förmodligen för att det gav mer strul än det räddade)
och som redan nämnt så matas det troligen bara av 2 faser (av 3) och då kan den inte starta.
Sedan är jag inte säker på att det du trycker på verkligen är en motorskydd, utan kanske bara en manöverbrytare. designen på kåpan är av typ 1960-tal och är det motorskydd så behöver den bytas oavsett, motorskydd byter man som första åtgärd vid minsta krångel, annars kan det kosta hela motorer som brinner...
Om du inte är hemtam på el och redan gått över alla tänkbara ställen som kan bero på trasig säkring, skulle jag låta en elektriker gå igenom detta och byta motorskydden och koppla in arbetsbrytare om det inte redan fins av tillräckligt bra skick
Men för att vara säker på det och innan du ringer elektrikern - kolla genom att rotera axelkopplingen med handkraft mellan motorn och pumphuset, sitter det väldigt bestämt hårt fast så kan det i sig vara en förklaring till att pumpen inte startar.
Innan du börja prova med förstärkningsverktyg (rörtång, polygrip) för att försöka vrida loss axeln, försök fylla upp hela pumpen med vatten ända till toppen och låta det vara vattenfyllt i ett par dagar så kanske det med mild våld går att lossa igen då avlagringar mineraler och har mjukats upp mellan impellrarna och dess vattensmorda lagerytor. - pumpen på videoavsnittet såg väldigt torr ut och förmodligen varit så väldigt länge och räkna med att det är tom på vatten i slangarna ända ner till vattenspegeln i borran.
invändigt brukar de vara byggda med rödmetall och inte speciellt korrosionsbenägen - och ett tips, titta på vad en sådan ny pump kostar så inser du snabbt att man bör går varsamt fram och faktiskt göra vad man kan för att lirka igång befintliga pumpen. och nej, det går inte att byta till en 2000:- jetpumplösning...
och skulle man ändå inte få ordning på grejorna så den billigaste alternativet oftast att dra upp ejektorpaketet och ersätta med en djupborrpump istället. och är det inte jättemängder med vatten som skall pumpas per dag så skulle jag nöja mig med en 1-fas 230V pump från Danfoss då deras modeller har massor av skydd som mjukstart, övertrycksskydd, övertemperatur-skydd, torrgångsdetektion och de behöver ingen separat motorskydd utan en simpel säkring räcker.
så fort man går på 3-fas så hänger hela pumpens överlevnad på motorskyddet och ingen torrgångsdetektion eller något annat finns heller.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden