Hög fläkt ger lägre kondenseringstemperatur vid samma värmeeffekt och därmed lite bättre verkningsgrad. Men ljudnivån ökar ju också när fläkten höjs. Beror på var innerdelen sitter placerad för hur den eventuellt stör. I praktiken låter nog många fläkten stå på Auto.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Exakt så. Auto fläkt skulle jag gissa 98,7% av alla LLVP-ägare väljer, både i värme och kylläge.

Personligen, tveksamt om jag skulle acceptera max ljudvolym från anläggningen jämnt för att nå några procent högre verkningsgrad. Låt anläggningen ordna en lämplig fläkthastighet relativt aktuellt uttag av värme/kyl-effekt är min melodi.

Nej inte auto.
Heat och max fläkt.

Jag menade enbart fläkthastigheten, det är den jag har på auto för att inte störas av onödigt mycket fläktljud. Man får bestämma sig för att köra antingen kyla eller värme, ingen auto på detta.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Föredrar en fast inställning på så hög som jag står ut med.
aggregaten väljer ofta lite för lite flöde och det blir sämre spridning och sen vill jag slippa att den går upp på högsta hux flux

Jag kör i ”quiet” så det inte bullrar så mycket.

P Pin skrev:
Jag kör i ”quiet” så det inte bullrar så mycket.
Nä det lär inte låta något men svårt med spridning och sämre effektivitet

C Comfort Thomas skrev:
Nä det lär inte låta något men svårt med spridning och sämre effektivitet
Varför svårt med spridning? Det blir varmt i hela rummet den sitter i och även en trappa upp (något svalare i sovrummen där, men det är önskvärt).

P Pin skrev:
Varför svårt med spridning? Det blir varmt i hela rummet den sitter i och även en trappa upp (något svalare i sovrummen där, men det är önskvärt).
Ett rum funkar det säkert bra och är det trapphus där så stiger värmen.
Normalt försöker man nå betydligt fler rum på en våning och då behövs det mer luftflöde.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.