Värmepumpar
Isakare: Påfyllningsventilen läcker samtidigt som säkerhetsventilen och fyller pannan med kallvatten. Vanligt fel, kolla om det rinner ut spillkoppen.
imported_peter: Tack för svar och hjälp, jag är väl inte jätteerfaren med elscheman etc... Jag har en variant där allt står inomhus, med luft in/ut rör ut/in genom fasaden...kan det finnas igensatta rör ändå? får kanske få hit en röris som kan kolla... är lite svårt att hitta någon som kan Siebel eltron, dom flesta suckar lite lätt och säger att dom inte har hundra koll men kan kolla på det
stugan_i_skogen: What happened? Was it resolved?
Mattias Pettersson3: För info så glappet jag några gånger med ratten och lät den fjädra tillbaka själv. Nu har det slutat rinna och jag har bra tryck i systemet. Och varma element :) Tack för hjälpen .
jonaserik: Riktigt för stor för hålet, nu kan jag inte den, men det kan gå att ställa ner maxeffekten på den med att begränsa kompressorns fart, sen är det cirkpumpar som kommer att variera i fart, ( bara skit ) ställ dom i konstant fart. på värmesidan til 75 % diff in ut ca 10 C och köldsidan på prov till 100 %, diff in ut ca 5 C och allt är max Går köldsidan för sakta så blir det en
OkunnigTekniker: [citat] Tack, det lät bättre att försöka komma underfund med det. Jag ska kika!
Comfort Thomas: Så långa finns nog inte. Någon form av bred tejp för utomhusbruk är nog billigast
JockeSe: Är i startgroparna att utrusta stugan med en luft/luft-värmepump, ur komfortperspektiv inte så mycket ekonomiskt, men är lite kluven angående placering. Då stugan är liten, ca 45 kvadrat, samt att det är lågt till tak så är placeringsmöjligheterna ganska få. Det jag tittar på just nu är antingen, alternativ ett, en Mitsubishi Ninja minsta modellen, placerad i stora sovrummet (blå
David_Berglund: [citat] Tack! Ja det var så jag tänkte. Tror det går sätta en patron i min befintliga UKV men kanske bättre att ta bort den och ersätta med rätt saker så det blir säkert och bra. Ja vi har nyttjat det ibland, och då har det inte varit något problem. Men snart installerar vi en relax-del i källaren med dubbla duschar i, och börjar inse att den lyxen inte kommer bli vad den är tänkt
djac: Har installerat en S-1256 med en FLM-S45 och köpte till temp/fukt-sensor THS 10 för att placera i badrum. Tanken var att använda "behovsstyrd ventilation" för att öka denna efter dusch. Läser man manualerna så får man uppfattningen att detta är den tänkta funktionen, även när jag pratade med Nibes support så bekräftade de. Testar med att provocera upp luftfuktigheten över 80% men
Bert19: [citat] Hej, jag använder värmepumpar som har styrning för flera kretsar och jag antar det är det samma som Mitsubishis zoner. Det går ju utmärkt att då ha olika temperaturstyrning i olika kretsar, tex en krets för radiatorer och en krets för golvvärme och man brukar då ha en shunt monterad på ack-tankens topp för att reglera krets nr 2 och värmepumpens styr reglerar krets 1. Det
Nyfiknanicke: Har den aktiverad men vet inte hur mycket skillnad den gör. Har iofs bara satt den på 3 eller 4
Bert19: [citat] Hej, tror inte det har så stor betydelse om du använder porösa cellulosa- glas- eller stenullsmaterial, de släpper alla igenom fukt. Viktigt är ju att det är ventilerat ovanför isoleringen och att det finns en luftspalt närmast yttertaket och en luftspalt vid takfoten så att luft kan komma in. I vissa hus är det ju mycket svårt att komma åt att tilläggsisolera på vinden och
g.kraft: [citat] Ja min har snurrat på sen byte av pump. Min är dessutom väldigt gammal och saknar vvb.
Belmlu: [citat] Eller kanske inte hängde med riktigt.. Du kör in tryckluft genom dammsugarslang? Eller dammsuger parallellt som du trycker med tryckluft?
Belmlu: [citat] Det ska jag göra, tack för tipset! :)
Josth: Har du inte din 2025 kopplad till någon innerdel såsom VVM 300 där du kan ställa in värmekurvan? A-kanalerna är bara olika systeminställningar för driftsäkerhet och prestanda Goggla "NIBE mjukstart MS-larm" (gamla modellen) så borde du få hur mycket som helst att läsa.
Comfort Thomas: Om den är minst 15-20år gammal så bör du försöka göra rent värmepaketet och eventuellt fläkttrumman själv. Blir lite surt för dig om du lägger ut x antal tusenlappar på en så pass gammal luftvärmepump och den havererar inom kort, dom tusenlapparna bör du nog lägga på den nya när det blir dags.
Josth: Normalt stänger man av de andra slingorna på golvvärmefördelaren och spolar sedan en slinga i taget. Du får leta fram en manual till din minishunt som förklarar hur det går till på just den modellen.
H-Thomasson: Jo för när man tömmer ett system så lossnar det alltid magnetit å ev skräp i ledningarna (Om du inte har kranar direkt i pannrummet som kunde behållas)
Timmermannen77: Troligtvis är flexslagarna i toppen på pumpen fulla med avlagringar från radiatorerna och igensatta. Börja med att byta dom.
Cerb: Sjuk mängd presskopplingar människan nyttjat ändå. Tror inte ens att jag når ett sådant antal totalt i hela mitt system.
jonaserik: [citat] Kör du en VP direkt mot tank och tar ut värmen från tanken med shunt, så blir det samma funktion som att elda. det gäller bara att koppla alla rör rätt. Det med Nibe som ska vara så bra, men det kostar en hel del med. Det räcker med en ensam utdel rakt in, det behövs ingen innedel med en massa elektronik i. Allt ska vara enkelt och sköta sig själv. Tom tank, VP drar lasset
Nixon90: [citat] Jag förstår din tanke men vi har nog bara lite olika synsätt på Incerts roll i branschen. Incert har ju andra verksamheter än F-gas och kyla. Totalt omsätter dem mindre än 30 mkr vilket motsvarar oerhört små pengar jämfört vad branschens företag drar in. Om inte Incert skulle ha uppdraget så skulle ju någon annan ha det och då mest troligt swedac som hade det tidigare och
Mårten54: [HEADING=2]Kanske den här:[/HEADING] [HEADING=2]Climatech CTSmall - Remote control your heat pump via SMS or app. Works on the 2G and 4G network.[/HEADING]
Rikard Svall: Jag har precis fått samma problem, trillade ner i ett 1m djupt slukhål på min gräsmatta förra veckan. Fått det förklarat att det kan bli sådär om borrhållet fryser och det är mycket vatten i marken och om det är tjälskutande material som lera, silt mm. Frysningen orsakar att is bildas runt foderröret och Kollektorslangarna innan de går ner i foderröret som trycker undan jorden.
Pin: Jag håller med dig om flera av bristerna. Schemaläggning räcker det dock att du ställer in för måndag och sedan kopierar till resterande veckodagar. [bild] När det är kallt ute behöver jag ställa in någon grad varmare än jag vill ha det och om det är varmt (10 grader eller över) behöver jag ställa in någon grad kallare. Jag förstår inte heller varför ärvärdet inte stannar
jonaserik: Det går att lossa på den stora muttern, så där lite lagom , så den är nästa lös, det är en gummipackning i den. Då kan man hålla emot den delen som är på röret och dra lite extra på mellanmuttern. Det finns som synes någon/ra mm kvar att dra på. Då kommer linet att klämmas ihop och förhoppningsvis täta. Sen dra till den stora muttern igen så där lite lagom hårt, inte för
Fritiof 9: Hej Kopplingen till min cirkulationspump har återigen börjat läcka och komma ut svart sörja/rost. Upptäckte för 3 månaders sen att det gjorde det samma och de bytte kopplingarna som det blivit korridorisonsshål i. Bytte sen även cirkulationspumpen (10 år) som gett sig med massa skit. Men nu har det börjat läcka igen på samma ställe. Vad är det detta? Är det felkopplade mtp att det
Vargulvsson: [citat] Panasonic monoblock J generation kan man koppla mot vad som helst, även gamla kokspannor från 1920,