1 025 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Förbrukning
Har en äldre pump electrolux, inte tänkt så mycket på det men nu är det nytt avtal på elen o dyrare kWh, större räkningar så jag tycker att det är lite för hög kostnad, luft luft som sagts några elelement vvb eldar en hel del i ugnar o spis, funderat på om luftvärmepump är för dålig effekt på 15 - 20 år är den minst, ide att byta ut den? naturligtvis förstår jag att det är svårt att svara på men tjänar man på att sätta in en ny
Om du håller koll på att den fortfarande värmer med god effekt även när det är kallt ute så är det ingen direkt brådska. Det är främst de som bor i Norrland som tjänar på byte eftersom dagens toppmodeller är mycket bättre vid sträng kyla. Men din är så gammal nu så den kan riskera att haverera när som helst så var beredd på det. Vissa byter i förväg för att slippa behöva byta mitt i vintern då det kan vara kö för installationer.
Hur är husets layout och hur används elementen? Det finns ett par saker att tänka på.
1. Räcker värmen från luftvärmepumpen till?
2. Kan luftvärmepumpens värme spridas i huset så att elementen bara marginellt bidrar med värme?
3. Skulle en ny luftvärmepump ge billigare värme?
Eftersom du har element förutom luftvärmepumpen så måste antingen alternativ 1, 2 eller båda vara aktuella i ditt fall. Jag tror att besparingen av att byta en fungerande luftvärmepump mot en ny monterad på samma plats är liten i bästa fall. Mycket bättre är att om möjligt komplettera med en luftvärmepump till i en annan del av huset som idag värms med element. Hur gammal din luftvärmepump än är kommer den att ge billigare värme än direktel.
1. Räcker värmen från luftvärmepumpen till?
2. Kan luftvärmepumpens värme spridas i huset så att elementen bara marginellt bidrar med värme?
3. Skulle en ny luftvärmepump ge billigare värme?
Eftersom du har element förutom luftvärmepumpen så måste antingen alternativ 1, 2 eller båda vara aktuella i ditt fall. Jag tror att besparingen av att byta en fungerande luftvärmepump mot en ny monterad på samma plats är liten i bästa fall. Mycket bättre är att om möjligt komplettera med en luftvärmepump till i en annan del av huset som idag värms med element. Hur gammal din luftvärmepump än är kommer den att ge billigare värme än direktel.
Ja den sitter i en hall o blåser mot köket, köket är öppen mot vardagsrum, nu när vi kan sänka ner på dagen ligger kWh 20-25 ibland mer hushållsel med i det, kanske inte är så farligt, var ju betydligt mer kWh i vinter den var ju väldigt kall, har 118 öre +skatter o avgifter, mot tidigare 47 öre kWh o avgifter skatter, kanske ska ta rörligt elpris nästa gång är låst på ett år bara, Tack för svarA Avemo skrev:Hur är husets layout och hur används elementen? Det finns ett par saker att tänka på.
1. Räcker värmen från luftvärmepumpen till?
2. Kan luftvärmepumpens värme spridas i huset så att elementen bara marginellt bidrar med värme?
3. Skulle en ny luftvärmepump ge billigare värme?
Eftersom du har element förutom luftvärmepumpen så måste antingen alternativ 1, 2 eller båda vara aktuella i ditt fall. Jag tror att besparingen av att byta en fungerande luftvärmepump mot en ny monterad på samma plats är liten i bästa fall. Mycket bättre är att om möjligt komplettera med en luftvärmepump till i en annan del av huset som idag värms med element. Hur gammal din luftvärmepump än är kommer den att ge billigare värme än direktel.
En vanlig LuftVärmePump drar ca 2kW, och ger ca 6kW under bra förutsättningar. När det är -10 eller varmare så ska det blåsa ordentligt mycket varmluft. Ungefär som 3 stycken hårfönar som blåser samtidigt. Om den däremot börjar bli dålig så känner man nästan direkt att det är bara ljummen/halvvarm luft som blåser från pumpen.
Men sen är det inte säkert att du behöver byta pumpen. Ta hem en installatör, om pumpen fungerar dåligt. Då fyller han på gas om det behövs, samt tvättar av allting ordentligt i pumpen. Bara det kan göra pumpen nästan lika effektiv som när du köpte den.
Men sen är det inte säkert att du behöver byta pumpen. Ta hem en installatör, om pumpen fungerar dåligt. Då fyller han på gas om det behövs, samt tvättar av allting ordentligt i pumpen. Bara det kan göra pumpen nästan lika effektiv som när du köpte den.
Ok tackA AG A skrev:En vanlig LuftVärmePump drar ca 2kW, och ger ca 6kW under bra förutsättningar. När det är -10 eller varmare så ska det blåsa ordentligt mycket varmluft. Ungefär som 3 stycken hårfönar som blåser samtidigt. Om den däremot börjar bli dålig så känner man nästan direkt att det är bara ljummen/halvvarm luft som blåser från pumpen.
Men sen är det inte säkert att du behöver byta pumpen. Ta hem en installatör, om pumpen fungerar dåligt. Då fyller han på gas om det behövs, samt tvättar av allting ordentligt i pumpen. Bara det kan göra pumpen nästan lika effektiv som när du köpte den.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Om den är minst 15-20år gammal så bör du försöka göra rent värmepaketet och eventuellt fläkttrumman själv.
Blir lite surt för dig om du lägger ut x antal tusenlappar på en så pass gammal luftvärmepump och den havererar inom kort, dom tusenlapparna bör du nog lägga på den nya när det blir dags.
Blir lite surt för dig om du lägger ut x antal tusenlappar på en så pass gammal luftvärmepump och den havererar inom kort, dom tusenlapparna bör du nog lägga på den nya när det blir dags.
Klicka här för att svara
