Vår Nibe började på våren stanna med följande:
S1 07 (Motorskyddet har löst ut) och ett av/på förfarande löste bekymmret vid elanslutningen utomhus. Dock upprepar sig 07 men har härefter hållit ett öga på T3=27 (returledningsgivaren) trots att A2 är fabrikstinställt på 48°. Kan det ändå vara så att returvattnets temp spökar? Speciellt på våren då utetemperaturen har varit relativt hög? Tidigare vår/höst har Niben stoppat med en annan felkod, 16, som betyder att kompressorn stoppat/startat fler ggr/tidsenhet än vad tillverkaren verkar tycka är ok. Är detta relaterat till 07?
S1 07 (Motorskyddet har löst ut) och ett av/på förfarande löste bekymmret vid elanslutningen utomhus. Dock upprepar sig 07 men har härefter hållit ett öga på T3=27 (returledningsgivaren) trots att A2 är fabrikstinställt på 48°. Kan det ändå vara så att returvattnets temp spökar? Speciellt på våren då utetemperaturen har varit relativt hög? Tidigare vår/höst har Niben stoppat med en annan felkod, 16, som betyder att kompressorn stoppat/startat fler ggr/tidsenhet än vad tillverkaren verkar tycka är ok. Är detta relaterat till 07?
Bästa svaret
Felkod 16 uppkommer typiskt för att man använder termostater i värmesystemet och de stänger av om det är varmt inne under t.ex. höst och vår. Då blir det korta körtider för kompressorn som sliter extra. De flesta termostater bör stå på max när man har värmepump och temperaturen i huset regleras med värmekurvans inställningar.
Felkod 07 motorskydd kan lösa ut om det t.ex. blivit problem med en kontaktor och ojämn strömförsörjning av kompressorn eller om det är fel på mjukstarten. Kan ju också bero på att kompressorn helt enkelt har havererat helt och hållet.
Den gamla mjukstarten är en känd källa till problem så det är ganska sannolikt att det är den som börjat krångla tyvärr.
Felkod 07 motorskydd kan lösa ut om det t.ex. blivit problem med en kontaktor och ojämn strömförsörjning av kompressorn eller om det är fel på mjukstarten. Kan ju också bero på att kompressorn helt enkelt har havererat helt och hållet.
Den gamla mjukstarten är en känd källa till problem så det är ganska sannolikt att det är den som börjat krångla tyvärr.
Redigerat:
När du skriver "värmekurvans inställningar", är det de inställningsbara värdena i kanal A som gjorts vid installation av värmeväxlaren på basis av...? när jag bläddrar runt bland A ser jag mest fabriksinställningar...kan dessa ha nollställts när vv fått nödstop?
Tack för spåret med mjukstartskomponenten
Ett nytt spår att följa upp
Tack för spåret med mjukstartskomponenten
Har du inte din 2025 kopplad till någon innerdel såsom VVM 300 där du kan ställa in värmekurvan? A-kanalerna är bara olika systeminställningar för driftsäkerhet och prestanda
Goggla "NIBE mjukstart MS-larm" (gamla modellen) så borde du få hur mycket som helst att läsa.
Goggla "NIBE mjukstart MS-larm" (gamla modellen) så borde du få hur mycket som helst att läsa.
Klicka här för att svara