H
N Nixon90 skrev:
Nu är det ju inte Incert som stiftar lagar och regler i EU senast jag kollade, de är ju inte ens ansvariga för f-gas hanteringen i Sverige utan de är bara utsedda av naturvårdsverket att sköta certifieringen som lagstiftarna ställer krav på ska finnas, så du borde inte kasta skit åt fel håll. Incert omsätter inte ens 30 mkr enligt allabolag.se

Det är inte ens en tiondel av vad någon valfri av de större kylföretagen i branschen omsätter bara i Sverige, och således bara någon ynka ppm av vad kylbranschen omsätter i Skandinavien.

Om det är någonstans man ska rikta kritiken så är det mot EU och våra politiker rimligtvis. Incert har ju ingen beslutanderätt eller något som helst bestämmande om något alls utan förväntas ju bara sköta sitt uppdrag som företag.
Jo jag vet att det är naturvårdsverket / EU ang lagar / kontroller osv. Men dom är statligt anställda och lär få lön ändå.

Uttryckte mig lite kort / slarvigt.
Incert lär trycka på tex naturvårdsverket för att ha hårda regler så dom anställda på incert får behålla sin kassako som kyl / värmepumpsbranschen ger dom.

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Jo jag vet att det är naturvårdsverket / EU ang lagar / kontroller osv. Men dom är statligt anställda och lär få lön ändå.

Uttryckte mig lite kort / slarvigt.
Incert lär trycka på tex naturvårdsverket för att ha hårda regler så dom anställda på incert får behålla sin kassako som kyl / värmepumpsbranschen ger dom.
Jag förstår din tanke men vi har nog bara lite olika synsätt på Incerts roll i branschen. Incert har ju andra verksamheter än F-gas och kyla. Totalt omsätter dem mindre än 30 mkr vilket motsvarar oerhört små pengar jämfört vad branschens företag drar in. Om inte Incert skulle ha uppdraget så skulle ju någon annan ha det och då mest troligt swedac som hade det tidigare och som troligtvis skulle komma med långt mycket högre krav på ackreditering vid trycksättning osv som då skulle granskas mycket hårdare och långt mycket mer omfattande och dyrare.

Jag som företagare är ju oerhört tacksam över att det finns en organisation som ändå säkerställer att branschens regler efterlevs precis som elsäkerhetsverket sköter elbranschen eller liknande. En anställd omsätter ju kanske i snitt 1 mkr per år och det blir då 5 mkr per 5 års intervall som certifieringen löper på och vi lägger ju kanske 10.000kr för en kurs ink prov vilket motsvarar 0.2% av teknikernas omsättning och det är ju försvinnande lite på den tiden. Sen kostar certifieringarna per år ca 1.000:- men då har vi alla möjligheter att visa att våra tekniker har rätt behörigheter mot våra beställare och kunder vid upphandlingar osv.

Om inte kontrollerna och certifieringen hade funnits så skulle det vara svårare att säkerställa en sund konkurrens i branschen givetvis och det hade ju inte varit så kul för varen beställare eller företagare. Sen vad gäller åsikter om certifiering om andra medier än F-gaser så har jag ingen åsikt. Alla våra tekniker har gått kurser på Propan och Co2 redan för som arbetsgivare är jag ändå ansvarig för att dem som jobbar är utbildade i vad dem gör. En olycka pga okunskap blir ju en fråga för Arbetsmiljöverket och att investera pengar i kurser och kompetens är alltid rätt i min värld.

Jag antar att jag egentligen med mitt inlägg bara vill förmedla att jag ser saken lite annorlunda och vill mena att man skjuter bervbäraren lite när man lägger skuld eller kritik mot Incert. För om inte ens de svinstora miljardföretagen (Honeywell m.fl) som har lobbyverksamhet mot EU och politikerna får någon respons i dessa frågor så har jag svårt att tro att Incert (30 mkr) skulle ha något att säga till om över huvud taget. De får ju bara acceptera vad de får för roll att axla precis som vi företag får lov att acceptera de regler som bestäms.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.