Behöver rensa smutssilen i min Thermia. Fick en lätt instruktion av en servicekille för antal år sedan men har glömt bort var ventilen satt och om man behövde stänga av något innan rensning Har lusläst alla instruktioner men inte lyckats hitta var just smutsventilen (filter)
(sil) sitter. Kan det vara den blanka "ringen" med en plastkork på i mitten av mitt foto... eller? Tacksam för svar! / Ann Interiör av en Thermia värmepump med fokus på en potentiell smutsventil märkt med en plastkork i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A Ann59 skrev:
Behöver rensa smutssilen i min Thermia. Fick en lätt instruktion av en servicekille för antal år sedan men har glömt bort var ventilen satt och om man behövde stänga av något innan rensning Har lusläst alla instruktioner men inte lyckats hitta var just smutsventilen (filter)
(sil) sitter. Kan det vara den blanka "ringen" med en plastkork på i mitten av mitt foto... eller? Tacksam för svar! / Ann[bild]

• Värmesystemets anslutning med kopparrör och avstängningsventil i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag inte fick ngn hjälp här så kanske jag kan hjälpa ngn annan trots att det kanske inte finns så många av just denna värmepump kvar (går bra på sitt 21:a år)... peppar, peppar!
Smutssilen sitter på ovansidan!...se bild ovan.
Tydligen är det väldigt olika hur ofta/om den sätter igen sig pga smuts. Visat sig att jag bör rensa ca vart 5:e år.
Hälsningar Ann

• Gilla
Kris H och 2 till
  • Laddar…
A Ann59 skrev:
Eftersom jag inte fick ngn hjälp här så kanske jag kan hjälpa ngn annan trots att det kanske inte finns så många av just denna värmepump kvar (går bra på sitt 21:a år)... peppar, peppar!
Smutssilen sitter på ovansidan!...se bild ovan.
Tydligen är det väldigt olika hur ofta/om den sätter igen sig pga smuts. Visat sig att jag bör rensa ca vart 5:e år.
Hälsningar Ann
Hej, hur gjorde du rent den? Behöver man stänga av pannan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.