Ska byta luft/vatten-värmepump och i dagsläget står det mellan dessa. Väntar på offerter. Men rent objektivt, vad är de stora skillnaderna på dessa? Jag vet att S2125 är trefas, medan 409 enbart är enfas.
Vad jag också förstått är att IVT:n hårt stänger av kompressorn vid ca -17 grader medan niben fortsätter att jobba med den igång och kompletterar med elpatron medan IVT enbart kör elpatron när det blir väldigt kallt?
Är det något mer man bör fundera på?
Vilken av dessa skulle ni valt? Niben vet jag kommer vara dyrare, men när börjar det bli ovärt att ta den ena eller den andra? Niben är ju den bättre maskinen här, men det är ju inte värt att betala hur mycket som helst extra..

S2125-8 kan fås både som 1-fas eller 3-fas. AirX tappar snabbt prestanda under -15 °C och stänger av helt vid -20 °C. S2125 klarar -25 °C med kompressorn men måste givetvis komplettera med el-patronen. AirX borde vara billigare. Beror på var man bor skulle jag säga. I Skåne fungerar det mesta.

• Gilla
Ibbeee
  • Laddar…
Frågan är hur mycket Niben ger när IVT:n väljer att stänga av? Börjar COP:n närma sig ett är det bättre att stänga av kompressorn och köra elpatron.

Kompressorer med 3-fas är alltid önskvärt.

NIBE har ett COP på 2 vid -20 °C och ca 1,8 vid -25 °C så det är betydligt bättre än el-patronen.

• Gilla
Eken0
  • Laddar…
J Josth skrev:
S2125-8 kan fås både som 1-fas eller 3-fas. AirX tappar snabbt prestanda under -15 °C och stänger av helt vid -20 °C. S2125 klarar -25 °C med kompressorn men måste givetvis komplettera med el-patronen. AirX borde vara billigare. Beror på var man bor skulle jag säga. I Skåne fungerar det mesta.
I det här fallet är det S2125-12 som vi kommer köpa om det blir aktuellt. Och den kommer vara 3-fas.
Ja AirX kommer garanterat vara billigare, så frågan är ju hur mycket billigare innan det blir ovärt att ta Niben. Vill helst ha Nibe, men blir skillnaden för stor så blir det ju ovärt. Är väl kanske bara jag själv som kan svara på det kanske.. Men vad anser ni? När skulle ni valt den ena eller den andra?

Vi bor i Östergötland, så inte Skåne men ändå långt från Norrland.. 😊

J Josth skrev:
NIBE har ett COP på 2 vid -20 °C och ca 1,8 vid -25 °C så det är betydligt bättre än el-patronen.
Låter som Nibe kan jobba i betydligt lägre temperaturer utan att det blir alldeles för dyrt om elen är dyr..

Har ni inte fått energikalkyler med offerterna? I så fall be om det så att ni kan se den ungefärliga besparingen med respektive modell.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har ni inte fått energikalkyler med offerterna? I så fall be om det så att ni kan se den ungefärliga besparingen med respektive modell.
Har inte fått offerterna ännu.

• Gilla
Josth
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja då låter det som att skillnaden är att kompressorn i Niben kan hålla nere hetgasen med insprutning (gissar att Niben har detta och IVT:n saknar detta).

När jag själv skaffade L/V var kompressor 3-fas för min del ett självklart val (det blev Mitsubishi Electric). Mitt egna val var inte en extrautrustad "Zubadan" som klarade ännu lägre utomhustemperaturer. Det har inte varit något problem här i Roslagen.

Till TS så är väl frågan också hur många dagar varje år värmepumpen får jobba med dom utomhustemperaturer som IVT:n inte klarar av.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Ja då låter det som att skillnaden är att kompressorn i Niben kan hålla nere hetgasen med insprutning (gissar att Niben har detta och IVT:n saknar detta).

När jag själv skaffade L/V var kompressor 3-fas för min del ett självklart val (det blev Mitsubishi Electric). Mitt egna val var inte en extrautrustad "Zubadan" som klarade ännu lägre utomhustemperaturer. Det har inte varit något problem här i Roslagen.

Till TS så är väl frågan också hur många dagar varje år värmepumpen får jobba med dom utomhustemperaturer som IVT:n inte klarar av.
Ja det är ju en mycket bra fråga. Bor i Östergötland så dagarna med så kalla dagar borde väl vara förhållandevis få. I vintras var det ju orimligt kallt ganska länge visserligen. Man får väl hoppas att det inte fortsätter så följande vintrar..

Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT ligger på -14 till -15 °C i Östergötland så antal dagar med kallare väder än så ska vara ytterst få. Här nere i södra halvan av landet verkar DVUT stämma hyfsat väl men i vintras i Norrland så rök temperaturrekorden all världens väg på många ställen såsom under -35 °C i bl.a. Umeå.

40talshuset,
en annan skillnad mellan NIBE S2125 och IVT 409, är att NIBEn har köldmedium propan(R290) medan IVTn har R410A. Sedan har IVT modellen AirX 407S (är egentligen är en 409 som är nervarvad) som ska väsnas mindre från utedelen.

A Arnodt skrev:
40talshuset,
en annan skillnad mellan NIBE S2125 och IVT 409, är att NIBEn har köldmedium propan(R290) medan IVTn har R410A. Sedan har IVT modellen AirX 407S (är egentligen är en 409 som är nervarvad) som ska väsnas mindre från utedelen.
Det är jag medveten om också. Vad har det för praktiskt betydelse att de har olika köldmedium? Är det ena bättre än det andra? R410 är väl ett gammalt medium och säkert mindre miljövänligt, men är det sämre än R290? Varför väljer IVT att köra ett gammalt medium? Känns som dom inte rör sina värmepumpar särskilt mycket? AirX 409 kom väl 2014, dvs 10 år sen i år.. Känns ju inte helt nytt.. S2125 kom ju 2022.. Rätt mycket nyare.

Ja, jag tror IVT AirX kom ca 2014, installationsanvisningen är daterad med det datumet.
För övrigt säljs IVT AirX även som en Bosch. De tillverkas ju på exakt samma fabrik i Tranås.

Propan är inte ett mångårigt beprövat köldmedium, enligt medlem xxargs.

Här om utfasning av R410A.
https://skvp.se/nyheter-o-statistik/nyhetsarkiv/fortydligande-r410a-efter-2025

https://skvp.se/nyheter-o-statistik/nyhetsarkiv/forslag-till-ny-f-gasforordning---kommissionen-vill-oka-tempot-i-utfasningen-av-hfc-koldmedier

Redigerat:
  • Gilla
40talshuset
  • Laddar…
J Josth skrev:
Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT ligger på -14 till -15 °C i Östergötland så antal dagar med kallare väder än så ska vara ytterst få. Här nere i södra halvan av landet verkar DVUT stämma hyfsat väl men i vintras i Norrland så rök temperaturrekorden all världens väg på många ställen såsom under -35 °C i bl.a. Umeå.
Ja man blir ju lite rädd att vintrarna är på väg att bli kallare.
Angående värmepump, har du koll på Thermia och om det är bra grejer? Vad bör man sikta på för modell i så fall? Är Thermias trefas?
Hur är Thermia jämfört med IVT och Nibe?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.