Hejsan

Jag är lite intresserad att bygga med Lb-hus och ville därför ha pris på ett hus av dom.

I tomtens pris så ingår det fjärrväme så det ville jag ha inkopplat i huset, när jag fick anbudet så hade lb-hus bytat ut värmepumpen 360p mot en 100p och lagt till en fjärrvärme modul och ökat priset med nästan 10 000kr.

Då jag tittar på Nibes hemsida så står där att en 100p kostar 24250kr och en 360p kostar 45000kr. detta innebär att fjärrvärme modulen kostar ca 30000kr inkl montage. Är detta skäligt??- jag tycker inte det..
Jag får en "sämre" pump som endast värmer upp tappvarmvattnet + att det kommer att kosta mer i fjärrvärmeuppvärmning.

Finns det någon här som vet vad en fjärrvärmemodul kostar?

mvh Andreas28

det här med priser o prisavdrag vid nybyggen är igentligten inte så konstigt.

hustillverkarna har avtal o bra pris på en produg, då dom köper mängder av just den. (dom gr nästan ingen ting för det ventilations agrigat som ingår i huset) så om deta väls bort, så är det ju inte mycke pangar man får tilbaka. Ska du sen köpa nått annat så kostar den "modulen" vad den kostar + att hustilverkaren måsta göra en rutin mässig ändring, i huset, vilket är en "kostnad"

Går även att kombinera Nibe360P med fjärrvärme http://www.nibeonline.com/pdf/611754-1.pdf
Har inte sett denna lösning "Live".
Det lådan gör är att istället för att köra igång el-patronen i värmepumpen startas en cirkpump till fjärrvärmeväxlare.
Åtminstone kan du kolla med Nibe vad en sådan låda (FJVM 110) kostar bara för att jämdöra pris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.