12 942 läst ·
22 svar
13k läst
22 svar
Thermias värmepumpar bäst?
Har själv en Nibe 1215 installerad 2003. Den var slarvigt monterad (elkablarna internt var inte åtdragna ordentligt) och därmed inte kontrollerad heller - vad har Nibe för kvalitetspolicy kan man fråga. Pumpen gick bara på en eller två faser stundtals. Efter fix har den bara gått utan en enda driftstörning som kan härledas till pumpen.
Mina föräldrar har en IVT Greenline 7 installerad 1998. Efter en månad gick styrdatorn sönder. Efter 4 månader gav en cirkulationspump sönder och efter 7.5 år gick växelventilen sönder (började kärva). Annars har den bara gått utan några som helst driftstörningar.
Vet inte om ovanstående är bra eller dåligt och om nu Thermia skulle vara bättre (eller sämre).
Mina föräldrar har en IVT Greenline 7 installerad 1998. Efter en månad gick styrdatorn sönder. Efter 4 månader gav en cirkulationspump sönder och efter 7.5 år gick växelventilen sönder (började kärva). Annars har den bara gått utan några som helst driftstörningar.
Vet inte om ovanstående är bra eller dåligt och om nu Thermia skulle vara bättre (eller sämre).
Borde du inte ha nån typ av filter på rören vid pumpen som skall rengöras? Sen är det nog inte så dumt att titta till den ibland ändå.
I min värmepump finns inget "sommarläge", jag kör den på ett auto-program som själv reglerar pump, varmvatten, elpatron, och cirkpumpen i vp. Dock så brukar jag titta till den ca 1 gång varannan vecka eller så och rensa filtren ca 3-4ggr per år. Slår pumpen över till elpatron vid nåt fel eller löser ur, märks det ganska snabbt på att varmvattnet tar slut i "lillstugan" som jag hyr ut, själv har jag elberedare..... men sura (kallduschade) hyresgäster är inge kul
Det händer ibland, oftast lågtryck löst enligt felmeddelande. Dock så är det bara att starta om den igen, det är inget fel på värmesidan, dock så är det ett lite underligt system, 2 villor 20m kulvert, ett hus med bara golvvärme, ett med bara gamla stora radiatorer och mesta dels gamla tjocka rör för självcirkulation.
Från början så är ena huset eldat med olja, det andra var det bara gamla stommen kvar innan det byggdes om -90-91 med golvvärme anpassat till en pump med två? acktankar. Jag har en cirkpump i varje hus, manuella shuntar och div annat. Rörfirman som byggde systemet från -90 kunde inte läsa ritning utan kopplade som dom tyckte, vilket resulterade i div spännande upptäckter. Pannan står kvar i det stora huset och har använts som tillskott vid under -15, varvid man stängde kulverten och bara värmde ett hus med olja och det andra med vp.
När jag köpte huset -03 byttes pumpen ut direkt mot en ny större, pannan står dock kvar, en erylkombi, men det är en spricka i den, kommer dock aldrig att elda med olja. Däremot så har jag testat att elda med ved, men systemet är så dumt att jag måste köra värmen från pannan genom mina element innan den går ut i resten av systemet. Skulle vilja kunna elda med ved eftersom den är gratis förutom lite arbete.
Tillbaka till att den slår ifrån, jag tror att elementens/golvvärmens termostater stryper flödet för mycket ibland därför stannar pumpen.
Klicka här för att svara