3 235 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Jordvärme + acktank. Vad finns det för lösningar?
Är det någon ekonomi i att ha en ack tank till ett nybygge med jordvärme och golvvärme i platta?
Tänker mig att när man fyller upp hela badkaret och ska bada slippa ha så att pumpen slår igång på elpatron direkt när varmvattnet är slut. Är det ide att ha en ack tank? Tänke att det ger lite mer jämn värmekälla och att elpatron ska slippa gå igång så ofta.
Hur stor tank kan man tänkas behöva?
Kan man ha en smidig på kanske 100l monterad ovan jordvärmepumpen i tvättstugan? Vill inte ta upp för mycket användbar plats i huset. Eller måste det vara större tank?
Tänker mig att när man fyller upp hela badkaret och ska bada slippa ha så att pumpen slår igång på elpatron direkt när varmvattnet är slut. Är det ide att ha en ack tank? Tänke att det ger lite mer jämn värmekälla och att elpatron ska slippa gå igång så ofta.
Hur stor tank kan man tänkas behöva?
Kan man ha en smidig på kanske 100l monterad ovan jordvärmepumpen i tvättstugan? Vill inte ta upp för mycket användbar plats i huset. Eller måste det vara större tank?
Beroende på effekten på dein värmepump och volymen i radiatorslingan kan det vara så att du måste ha en acktank (volymförstoring) för att pumpen inte skall slå till och från hela tiden.
Volymförstoringstanken kan med fördel kombineras med varmvattenberedaren. (IVT har en sådan som jag tänker docka till min Nibe pump.)
Det bästa är att låta en expert räkna på hela systemet.
Volymförstoringstanken kan med fördel kombineras med varmvattenberedaren. (IVT har en sådan som jag tänker docka till min Nibe pump.)
Det bästa är att låta en expert räkna på hela systemet.
NEJ skulle jag säga spontant till ack.
Systemet arbetar inte med ack alls, det är som at tha en ack till en elpanna.
jag vet bara hur Nibes system arbetar, vad ska du ha för fabrikat?
Nibes pumpar tar hänsyn till att det ska värmas vatten & hus, så den räknar inte i väg gradminutrarna (har jag för mig) när vattnet värms, sen så värms vattnet max i 40 minuter, sen tar den en paus o värmen huset i 20 min.
vill du ha mer varmvatte, om du har stprt badkar så sja du ha en vermepump utan inbyggd bererade, sen köper du en separat beredare i lämnpig storlek (kallas VPA) deta är typ en ack tank, men den andvänds inte mer än till varmvatten.
det här med volymförstprare äe en annan grej som vi inte blanad in just nu tycke jag, det blir för förigt för en ick insatt person
Nibes pumpar tar hänsyn till att det ska värmas vatten & hus, så den räknar inte i väg gradminutrarna (har jag för mig) när vattnet värms, sen så värms vattnet max i 40 minuter, sen tar den en paus o värmen huset i 20 min.
vill du ha mer varmvatte, om du har stprt badkar så sja du ha en vermepump utan inbyggd bererade, sen köper du en separat beredare i lämnpig storlek (kallas VPA) deta är typ en ack tank, men den andvänds inte mer än till varmvatten.
det här med volymförstprare äe en annan grej som vi inte blanad in just nu tycke jag, det blir för förigt för en ick insatt person
Ok tack. Man måste fråga när man inte vetCarMan skrev:NEJ skulle jag säga spontant till ack.
Badkaret är ett normalt stort badkar. Vill bara vara säker på att man inte har en elpatron som används onödigt mycket.
Har inte bestämt mig för märke men IVT eller Nibe blir det.
Hoss nibe hetter pumpar med inbyggd bererade 12XX (tillexempel 1225) Det är en sån du inte ska ha, men trolige kommer att få offert på.
Du ska ha en pump som heter 11XX (tilexempel 1125) då får du en pump utan beredare
beredaren heter sen VPA & finns i olika storleker. VPA 300/200 är optimerad för värmepump, men är kanske inte så estetsikt snyg, då pumpen är fyrkantik 60x60, o denna beredare rund 75cm i diameter.
Denna ger dig 300 liter vatten & den har 200 liter vatten i dubbelmanteln. (du kommer aldrig göra slut på den mängden vatten, du kan bara & durscha samtidigt)
modellen mindre heter 200/70, den är fyrkantig 60x60
Du ska ha en pump som heter 11XX (tilexempel 1125) då får du en pump utan beredare
beredaren heter sen VPA & finns i olika storleker. VPA 300/200 är optimerad för värmepump, men är kanske inte så estetsikt snyg, då pumpen är fyrkantik 60x60, o denna beredare rund 75cm i diameter.
Denna ger dig 300 liter vatten & den har 200 liter vatten i dubbelmanteln. (du kommer aldrig göra slut på den mängden vatten, du kan bara & durscha samtidigt)
modellen mindre heter 200/70, den är fyrkantig 60x60
Det är ett litet missförstånd på gång här..Suhagg skrev:Ok tack. Man måste fråga när man inte vetTyckte det lät smart att låta pumpen värma extra vatten så när det akut behövs mycket varmvatten slippa att elpatronen måste gå.
Badkaret är ett normalt stort badkar. Vill bara vara säker på att man inte har en elpatron som används onödigt mycket.
Har inte bestämt mig för märke men IVT eller Nibe blir det.
Varmvattenberedaren är tekniskt sett en acctank på 2-300 liter. Vanligen har man en värmeväxlarslinga i berdaren som värmer det inkommande kalla vattnet till varmvatten. Man kan alltså ta ut åtskilligt med varmvatten utan att det behövs stöttning av el.
Behöver man sedan volymförstoring i radiatorslingan (välj en inverterpump så minskar behovet av detta) så blir det en tank till.
Klicka här för att svara