4 839 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Värmepump stendöd?!
Kom hem efter 1månads semester för ett par dagar sen, proppen hade gått så värmepumpen var nere, inga problem bytte propp och fick igång allt.
Igår går proppen igen byter dock denna gång värmepumpen stendöd, har haft en utbildad elektriker som varit och kollat så där var ström fram till själva pannan. Dock IVT supporten stängd över jul/nyår.
Tips ideér uppskattas, annars finns risken att man fryser ihjäl.
Igår går proppen igen byter dock denna gång värmepumpen stendöd, har haft en utbildad elektriker som varit och kollat så där var ström fram till själva pannan. Dock IVT supporten stängd över jul/nyår.
Tips ideér uppskattas, annars finns risken att man fryser ihjäl.
Jag har tyvärr ingen IVT, men lite tips... (vet dock inte om du vågar öppna och pilla på saker inuti)
Om jag förstår rätt är den helt död, precis som om strömmen inte fanns.
- Kolla om det finns en automat säkring inuti.
- Kolla om det finns ett vred/knapp att köra den i nöd läge. Jag kan det på min Nibe. Då går endast elpatron med värme til huset (ej varmvatten). All styrelektronik och kompressor mm är ej inkopplade.
När du skrev ström till själva pannan, fanns alla tre faserna?
Om jag förstår rätt är den helt död, precis som om strömmen inte fanns.
- Kolla om det finns en automat säkring inuti.
- Kolla om det finns ett vred/knapp att köra den i nöd läge. Jag kan det på min Nibe. Då går endast elpatron med värme til huset (ej varmvatten). All styrelektronik och kompressor mm är ej inkopplade.
När du skrev ström till själva pannan, fanns alla tre faserna?
Klicka här för att svara