Jag har för avsikt att installera bergvärmepump i mitt hus. Jag har börjat ta in offerter och blir oerhört kluven. En offert på en Thermia Diplomat Optimum G3 och 150m borrhål installerat och klart för 133' och en offert på CTC Ecoheat 408 inkl. 160m. för 109' samt en offert från samma leverantör på en CTC GSi-8 för 122' Det skiljer alltså 24' med i övrigt samma detaljer, borrdjup m.m.

Hade priset varit avgörande så hade det varit enkelt men som alltid söker man runt och läser både ris och ros om olika pumpar. Är thermia värd mellanskillnaden? någon som är särskilt missnöjd med sin pump??

Tips på pump och leverantör i Göteborgstrakten tas tacksamt emot. De tidigare tipsen här på byggahus och värmepumpsforumen känns gamla och inaktuella.

Förutsättningar: Hus 1½ plan + källare, ca 24 kwh, byggt -49 vanliga radiatorer.

Snälla, hjälp mig :D

Jag valde en Nibe 1245 6 kW och 135 m borrdjup till mitt hus.
Kan inte svara på om andra märken är bättre eller sämre men vi är i alla fall väldigt nöjda med vårt val av Nibe.
Enkel uppbyggnad av menyer när man ska justera o.s.v. Sedan finns det hur mycket information och tips som helst här på nätet, men det gör det kanske för alla märken och modeller.
Eftersom ditt hus verkar lite större och äldre (sämre isolerat?) kanske du ska räkna med 8 el 10 kW och lite djupare borrat än vad jag behövde göra.

Det skiljer bara marginellt på de stora märkena, CTC, Thermia, IVT, NIBE och som vanligt är ingen bättre på allt. Det viktigaste är att du anlitar en bra installatör.

Snåla inte på borrdjupet, lägg hellre på 10-20 meter så är du helt säker för framtiden.

• Gilla
Antondjurberg
  • Laddar…
Är jättenöjd med min Thermia. Gått utan ett enda problem i 7 år nu.

• Gilla
Cicaro och 1 till
  • Laddar…
Även jag har haft en Thermia i strax över 10 år och har inte haft några som helst problem. Största fördelen tycker jag är den mycket användarvänliga displayen, den kan vem som helst förstå utan att "nörda ner sig". Nibe tex har en display med mångfalt fler parametrar som man kan "pilla" med men det förutsätter att man verkligen tycker att det är roligt att "pilla" tycker man inte det blir det kanske lite för mycket information. Eftersom Thermia bara säljs och monteras av folk som utbildats på just Thermia är väl risken för att det ska "misslyckas" lite mindre än med dom fabrikat som "vem som helst" kan köpa och installera.
Ps
Och eftersom jag delvis har haft som jobb att koppla in och köra igång VP av lite olika fabrikat så har jag "rotat" lite i menyerna på i alla fall dom "stora" fabrikaten.

Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Nu har jag i och för sig inte sett Thermias display, men på den NIBE 1145 10kW vi har så den displayen är lättanvänd.

Min IVT C9 HT plus är inne på 7e året , inga problem alls än så länge. Hade jag valt ett annat märke hade jag fått säga samma, det spelar nog mindre roll.

Jag skulle undvika inverter styrd värmepump om jag skulle köpa ny idag. Ju mer lull-lull man utrustar maskinerna med ju svårare tror jag felsökningen blir den dag det strular.

Innan du köper bör du kolla hur pass hög framledningstemperatur ditt nuvarande system kräver vid rejäl kyla. Värmepump ger i regel som mest +60 grader, över det krävs eltillskott. Med tanke på husets ålder har ni säkert stora radiatorer vilket är bra mot värmepump.

Här går det att läsa lite om vad Folksam kommit fram till, den säger väl inte allt om dagens nya generation av värmepumpar. https://www.folksam.se/polopoly_fs/1.145056!/valja_varmepump_2015.pdf

Håller med mexitegel, borra extra.

Kolla runt med grannar som har bergvärme, hade de långt till berg , grundvattennivå , då det är viktigt att få rätt aktivt djup , dvs antal meter med vatten i borran. Se till att få ett garanterat aktivt djup så du inte åker dit på extra kostnad om de inte kan borra tillräckligt djupt.

Val av en bra leverantör är viktigt, även om den inte är billigast. Lyssna även här med grannar som kan ge feedback.

Redigerat:
Min Nibe 1210-7 gått sedan 2002. Som en klocka. Otroligt driftsäker.

Har satt in en Thermia Diplomat G3 (8 kW). Fungerar klockrent. Borrhål 140 meter. Pumpen och borrhålet är lite överdimensionerade, vilket känns bra då effekten alltid finns tillgänglig.

Kjenner folk som har både ivt, nib, ctc og thermia, lite problemer, hovedsaklig kun å få dem justert riktig for huset og mengde vv.
Vel...vært noe teknisk feil på niben til han ene. Ctc n kan være litt å stille inn pga. Måten den lager vv på med spiral for nok dusjvann jvis man ikke har en ekstra vvb i serie
Ingen slår menyene til ctc og den stor touchscreen løsningen. Men igjen, ingen trenger å stilles så mye på som ctc 400 serien.

nå er ctc gsi ny inverter, og den på papiret som er best den lager vv på samme måte med vekselventil som de flest andre...Hadde definitivt vurdert å betale ekstra for den.

Av on /off så virker thermia som den jeg ikke har hørt noe særlig tull med og som har spart best.

M
Jag kan bara hålla med tidigare talare. Väljer du en pump från de fyra stora i rubriken så handlar det mer om slump än något annat om hur vida den kommer strula eller inte.
Alla har mycket nöjda kunder, några missnöjda kunder, samma effektivitet och ungefär samma pris.

Jag tycker hellre att du ska försöka få tag i en maskin av varje och testköra menyerna, titta på utseendet, du kanske vill logga data och liknande.
Lite som att provköra en bil.

Och var för allt i världen inte rädd för att borra några meter extra trots att det blir några tusingar till, ett bra borrhål håller i evigheter och det finns inget som är så eländigt som att se en bergvärmepump stötta med elpatronen när man precis investerat mängder med pengar.

Liten avsporing,, sånn on/off vs inverter og tester.
Jeg har selv ctc ecoair 408 l/v pump, og i250.
Leverte like bra besparelse i januar (-7 til -20) som en venn av en venns ivt air x 9, på papiret er ivt testvinner, mens i virkeligheten ble det nesten likt.. Invertoren dro mere strøm ved kalde dager, on/off ctc min dro på mere elkolbe hjelp, resultatet var at begge systemene brukte ca 1000kwh på å gjøre jobben. Ivt 16 kwh elpatron, ctc ca 200 kwh elpatron. Men ctc n brukte kun 1,6 kwh når den går, mens ivt rundt 3,5 kwh.. Så det ble overraskende likt.. Omtrent like hus og mengde vbv i gulv.

Så som de sier over, nesten bare å gå etter systemet eller montør/firma du liker best, med bergvarme blir besparelsen veldig lik uansett merke.

Har selv testet å rote rundt i mb, daikin, thermia og ivt menyer, men det er håpløst etter å ha vendt seg til ctc s touchscreen.. Blir som å sammenligne en iphone mot en gammel nokia telefon haha.

Men han som har thermian har ingen problemer med menyene.. Så ikke bry deg så mye om det. Du lærer det systemet du kjøper uansett :-) tror jeg ville lagt menyer og styring som nederst på lista over ting som avgjør valget ..

Se mere på innstallatørens erfaring. Hvor mange pumper har de montert, lang erfaring, monterer de alle merker, eller er de spesialister på ett. Er de f.eks spesialister på f.eks ctc eller ivt, så kan de stille inn alt rikig for deg .

Monterer de alle typer pumper, må du nok lese manualen selv og justere på egenhånd.

Redigerat:
Billig da..180m borrehull og ctc ecoheat 408 ville kostet 190000,- i norge..komplett med rørmåkere og el.
Måtte gi 140000,- for ecoair 408 her.. Grrrrr og så fikk jeg tilbake støtte fra staten på 20000...så reelt 120000nok. Vi har ikke rot avdrag her..
Dere svensker for bergvarme for det vi i norge må gi for luft/vatten...alt er jo dyrt her..og vi tjerner ikke så mye mere. La os ikke snakke om biler haha

Tror jeg hadde valgt thermiaen eller ctc gsi. Rett og slett fordi de har bedre løsning for varmtvann..for de som liker p ha mye av det.. Men besparelsen blir nok nesten lik, så ctc 408 til 109k er best økonomisk

Jag har en IVT HTE 9 (separat varmvattenberedare) tror den var installerad 2004. Inget fel än så länge men när den startade så blinkade lampor och klingade rejält i rören. Inte så kul. Men jag monterade en mjukstart för något år sedan och då startar den jätte fint. Så se till att få inverter eller mjukstart (det var sjuk dyrt till IVT så jag köpte en ABB mjukstart på ebay).

Något som dom flesta inte bryr sig om, men jag tycker spelar roll, är VPns logik för styrning.

- IVT (om dom inte har ändrat det) Använder proportionerlig styrning med hysteres runt returens börvärde.

- Nibe & Termia använder integral (grader*minuter) jämfört mot diffen för framledningens börvärde.

Den sistnämnda tycker jag är den bästa styralgoritmen.

• Gilla
Geforce och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.