67 378 läst ·
54 svar
67k läst
54 svar
Hur väljer man bergvärmepump? Thermia, CTC, Nibe, IVT m.m.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Inte direkt - thermia gör bra grejer och så länge man köper thermia, nibe, IVT eller CTC så får man en ganska bra pump idag.
Du gör helt rätt i att dimensionera elementen så att du kan köra dem på samma temp som golvvärmen (drygt 45C som max framledning). Men tänk på att det inte är DT30 man dimensionerar efter utan faktisk framledningstemp. Varje tillverkare har excelark för denna beräkning.
Du gör helt rätt i att dimensionera elementen så att du kan köra dem på samma temp som golvvärmen (drygt 45C som max framledning). Men tänk på att det inte är DT30 man dimensionerar efter utan faktisk framledningstemp. Varje tillverkare har excelark för denna beräkning.
Man skall väl inte räkna bort Daikin i det här sammanhanget, klart prisvärd varvtalsstyrd värmepump.Marcussjogren skrev:
Viessmann gör intressanta värmepumpar, men inte så stora i Sverige.
@McTornberg Kolla offerterna vad beträffar foderrör, verkar som många börjat snåla in och bara inkluderar 3 m foderör och sen kostar ju varje meter minst 600kr extra. Kräv minst 6 m inom ramen för offerten.
Hur gammalt är ditt hus ? Tänk på att vid övergång till golvvärme så kan man få kraftigt kallras från fönster mot golvvärmen. Vi bytte från kopplat 2 glas fönster från 70 talet till 3 glas med U 1.2 och det tog i princip bort kallraset.
Om du skall värma upp biytan kan ju ett konvektorelement vara en bra lösning.
Som föregående, dimensionera för runt 45 i framledning, vi har som mest +48 i framledning vid -26 ute.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Nja min erfarenhet gör bara gällande att Daikin är relativt ny som seriös pumptillverkare jämfört med de andra då det är en grupp man får förtjäna att vara medlem i.fusion skrev:Man skall väl inte räkna bort Daikin i det här sammanhanget, klart prisvärd varvtalsstyrd värmepump.
Viessmann gör intressanta värmepumpar, men inte så stora i Sverige.
@McTornberg Kolla offerterna vad beträffar foderrör, verkar som många börjat snåla in och bara inkluderar 3 m foderör och sen kostar ju varje meter minst 600kr extra. Kräv minst 6 m inom ramen för offerten.
Hur gammalt är ditt hus ? Tänk på att vid övergång till golvvärme så kan man få kraftigt kallras från fönster mot golvvärmen. Vi bytte från kopplat 2 glas fönster från 70 talet till 3 glas med U 1.2 och det tog i princip bort kallraset.
Om du skall värma upp biytan kan ju ett konvektorelement vara en bra lösning.
Som föregående, dimensionera för runt 45 i framledning, vi har som mest +48 i framledning vid -26 ute.
Därför tar det nog några år till innan jag skulle skicka in dem i gruppen som alltid levererar bra pumpar. Så det jag menade med de leverantörerna som jag listade var bara att dem är säkra kort, oavsett vilken man väljer. Går man in i detaljnivå (vilket gemene svensson inte brukar orka göra) så finns det skillnader som kan vara bättre eller sämre till det hus den ska stå i, men generellt så blir det bra oavsett vilken man väljer.
Samma med Viessmann, men dem är än så länge ganska dyra i Sverige har jag för mig. I Tyskland är det väl dock något helt annat pris.
Kallras skall man inte behöva få om man utför två viktiga punkter.
1. Golvvärmeslangen skall alltid förläggas så att tilloppet går längs ytterväggarna, gärna två eller kanske tre längder, beror på rummets storlek och fönsternas storlek.
2. Tar bort ca 10cm av tätningslisten till fönsterna i överkant av innerbågen. Detta gör att det kommer läcka ut lite lite luft, men tillräckligt för att få en skorstenseffekt som får värmen att stiga och möta fönstret.
Dessa två har fungerat bra hos oss både för att motverka kondens och kallras. Tror vi har två rader med tillopp längs med ytterväggen, var inte vi som lade golvvärmen.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Konvektorelement är grymma - men kräver ett ordentligt flöde. Det gäller därför att stammen fram till den är väl tilltagen, helst 18-22mm då i alla fall KickSpace behöver runt 350L/h i flöde för att fungera optimalt.fusion skrev:
Sen funkar det säkert OK med 15mm också, jag kommer nog inte ta större än så när jag installerar. Men om man ska följa manualen och dimensioneringsprogram så är det grövre som gäller
Läcker det inte in kall luft via springan i fönstren normalt brukar man ha undertryck i huset dvs frisk luft kommer in via väggventiler eller ev vent systemMarcussjogren skrev:Nja min erfarenhet gör bara gällande att Daikin är relativt ny som seriös pumptillverkare jämfört med de andra då det är en grupp man får förtjäna att vara medlem i.
Därför tar det nog några år till innan jag skulle skicka in dem i gruppen som alltid levererar bra pumpar. Så det jag menade med de leverantörerna som jag listade var bara att dem är säkra kort, oavsett vilken man väljer. Går man in i detaljnivå (vilket gemene svensson inte brukar orka göra) så finns det skillnader som kan vara bättre eller sämre till det hus den ska stå i, men generellt så blir det bra oavsett vilken man väljer.
Samma med Viessmann, men dem är än så länge ganska dyra i Sverige har jag för mig. I Tyskland är det väl dock något helt annat pris.
Kallras skall man inte behöva få om man utför två viktiga punkter.
1. Golvvärmeslangen skall alltid förläggas så att tilloppet går längs ytterväggarna, gärna två eller kanske tre längder, beror på rummets storlek och fönsternas storlek.
2. Tar bort ca 10cm av tätningslisten till fönsterna i överkant av innerbågen. Detta gör att det kommer läcka ut lite lite luft, men tillräckligt för att få en skorstenseffekt som får värmen att stiga och möta fönstret.
Dessa två har fungerat bra hos oss både för att motverka kondens och kallras. Tror vi har två rader med tillopp längs med ytterväggen, var inte vi som lade golvvärmen.
Medlem
· Västra Götaland
· 28 inlägg
Tack för synpunkterna
Jag har 3-glasfönster sen '79 idag och har plockat bort ett fult element i det rummet vi har kaminen och utan att elda har vi inget kallras idag vad jag märkt, men kommer givetvis lägga tillopp närmast fönster.
Ska även kolla hur mkt foderrör som ingår.
Jag har 3-glasfönster sen '79 idag och har plockat bort ett fult element i det rummet vi har kaminen och utan att elda har vi inget kallras idag vad jag märkt, men kommer givetvis lägga tillopp närmast fönster.
Ska även kolla hur mkt foderrör som ingår.
Marcussjogren skrev:Kallras skall man inte behöva få om man utför två viktiga punkter.
1: Är det verkligen bra för bågen+karm att varm fuktig luft strömmar ut där vintertid och kondenserar? Borde ju bli röta på sikt, istappar som hänger ned på fönstrets utsida. Kanske funkar bättre söderut ?
Ett sätt att förbättra kopplade 2 glasfönster är att sätta dammtätningslist mellan bågarna, gjorde det innan vi bytte ut alla fönster och det blev lägre kallras, men inte tillräckligt.
Jag har spaltventiler i mina 3 glasfönster vilket torde vara samma effekt, syftet med dessa är att balansera upp den ventilationsförlust man ofta får när man byter ut äldre fönster som "läckt" in friskluft. I ett korrekt ventilerat hus skall luft tas in via väggventiler ( + spaltventiler) och skickas ut via husets frånluftkanal (om man inte har andra vent lösningar). Får man värme att strömma ut genom ett fönster där 10 cm fönsterlist saknas anser jag att man har felaktig ventilation (övertryck). Där skall kall normalt kyligare uteluft tränga in, värmas upp av innerluften och därigenom ha en lite uttorkande effekt. Vintertid kan jag dock behöva stänga spaltventilerna eftersom relativa fuktigheten inomhus annars sjunker ned mot 25% när det varit riktigt kallt i nån vecka.
När det gäller detaljer som Svensson inte tittar på i värmepumpar så kan detta sägas om Daikin förutom att de är världsledande inom AC/kyla, de har hållit på med inverterstyrda kompressorlösningar sedan 1984 ! Hur länge har de svenska alternativen gjort det ? Och de svenska har bevisligen haft problem med själva inverter elektroniken. Om några år vet vi nog som sagt om de lever upp till de svenska behoven. Det jag sett hittills på Värmepumpsforumet är dock positivt http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=148.0 Daikin har inbyggda expansionskärl vilket borde sänka installationskostnaden.
Men detta gäller då bara inverterstyrda, vill man ha en ON/OFF pump så är det de svenska som gäller (+ Viessmann)
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Visst är det så - det är en liten kompromiss mellan vad som är rätt och fel, helt klart. Men då är det egentligen ett grövre fel att lägga golvvärme där man har denna typ av fönster, kan jag tyckafusion skrev:1: Är det verkligen bra för bågen+karm att varm fuktig luft strömmar ut där vintertid och kondenserar? Borde ju bli röta på sikt, istappar som hänger ned på fönstrets utsida. Kanske funkar bättre söderut ?
Ett sätt att förbättra kopplade 2 glasfönster är att sätta dammtätningslist mellan bågarna, gjorde det innan vi bytte ut alla fönster och det blev lägre kallras, men inte tillräckligt.
Jag har spaltventiler i mina 3 glasfönster vilket torde vara samma effekt, syftet med dessa är att balansera upp den ventilationsförlust man ofta får när man byter ut äldre fönster som "läckt" in friskluft. I ett korrekt ventilerat hus skall luft tas in via väggventiler ( + spaltventiler) och skickas ut via husets frånluftkanal (om man inte har andra vent lösningar). Får man värme att strömma ut genom ett fönster där 10 cm fönsterlist saknas anser jag att man har felaktig ventilation (övertryck). Där skall kall normalt kyligare uteluft tränga in, värmas upp av innerluften och därigenom ha en lite uttorkande effekt. Vintertid kan jag dock behöva stänga spaltventilerna eftersom relativa fuktigheten inomhus annars sjunker ned mot 25% när det varit riktigt kallt i nån vecka.
När det gäller detaljer som Svensson inte tittar på i värmepumpar så kan detta sägas om Daikin förutom att de är världsledande inom AC/kyla, de har hållit på med inverterstyrda kompressorlösningar sedan 1984 ! Hur länge har de svenska alternativen gjort det ? Och de svenska har bevisligen haft problem med själva inverter elektroniken. Om några år vet vi nog som sagt om de lever upp till de svenska behoven. Det jag sett hittills på Värmepumpsforumet är dock positivt [länk] Daikin har inbyggda expansionskärl vilket borde sänka installationskostnaden.
Men detta gäller då bara inverterstyrda, vill man ha en ON/OFF pump så är det de svenska som gäller (+ Viessmann)
Kopplade tvåglas bygger på principen att det finns en ventilerad luftspalt mellan inner och ytterbåge. För att det inte ska bli kondens mellan glasen måste det således tillföras en hel del varmluft mot innerglaset, helst utan att det tar sig ut i karmen så klart. Men med golvvärme uteblir den effekten och den enda lösningen då är att tvinga upp varmluft till fönstret, vilket man kan åstadkomma med den metod jag sade, eller kanske med spaltventiler.
Jag har inte märkt att det skulle vara något problem med kondens i överkant av båge eller att färgskiktet ser ut att vara påverkat. Hade det bildats vatten där så hade det landat ovanpå fönsterbågen och sedan runnit ner i mellan fönsterna.
För oss är ju valet enkelt då våra fönster var dyblöta av kondens på mellanglasen, så där hade det ju definitivt blivit rötskador med tiden. Jag är tämligen säker på att den varma luften inte blir stående i karmen utan den försvinner ut i naturen.
Problemet i stort är ju helt klart att man inte längre har någon radiator under så att innerglaset inte värms upp ordentligt som det gjorde förut.
Ja absolut - jag säger inte att Daikin är någon nybörjare, jag säger bara att deras värmepumpar inte har hunnit bevisa sig på den svenska marknaden än. Det är säkert fantastiska maskiner och jag hade nog inte vart blyg för att själv kolla på dem när jag ska byta.
Men precis som med nya bilar och annat så vill man ju gärna att dem bevisar sig under några år innan man själv rekommenderar dem som ett säkert kort till andra.
När det gäller frekvensstyrning så är det inte helt oproblematiskt i konstruktionssammanhang.
- kompressorn ska ge bra verkningsgrad vid olika varvtal
- kylning av motor ett problem när varvtalet är lågt
- övertonsströmmar som kan skada t ex lager
- ljud från PWM
mm
Det är nog därför den gamla on/off tekniken lever kvar.
Mjukstart och volymförstorare adresserar en del av de brister det har
- kompressorn ska ge bra verkningsgrad vid olika varvtal
- kylning av motor ett problem när varvtalet är lågt
- övertonsströmmar som kan skada t ex lager
- ljud från PWM
mm
Det är nog därför den gamla on/off tekniken lever kvar.
Mjukstart och volymförstorare adresserar en del av de brister det har
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Missade visst dig smurfen, du var väl så litensmurfen72 skrev:
Jo det stämmer, i alla andra rum så kommer det in luft vid fönsterna om inte tätningslisten sitter korrekt.
Men av någon anledning verkar det som att otätheten i innerbågen får varmluft från golvet att stiga mot fönsterglaset och det kan jag bara förklara med att det blir en skorstenseffekt.
När vi eldar med kakelugnen så har vi bra drag i den i det rummet, så det torde inte bero på att vi skulle ha övertryck i huset, även om jag visst ska erkänna att några tilluftsventiler inte hade skadat
Klicka här för att svara