Hej!

Har märkt något "konstigt" med vår 12 år gamla Nibe Figher. Vi är verkligen inga storproducenter av varmvatten, lite på kvällen när vi diskar och sen en 10 minuters dusch om dagen för 2 personer. När jag hade duschat i tisdags (vi hade 26 grader ute, värmebölja) gick jag ut i tvättrummet och såg då att elpatronen var aktiverad. Varför då? Finns det inte tillräckligt med värme i den varma luften för att möjligtvis toppa på det lilla varmvatten som hade förbrukats? Känns extremt onödigt att elpatronen måste gå in för detta. Kollade elementen och alla var kalla, så det känns märkligt att slå till elpatron...?

Vet någon om det kan vara fel på pumpen eller om det går att justera så att den tar det lugnt med varmvattenproduktionen? Det finns ju en knapp för extra varmvatten om så skulle behövas, men den har vi nog bara använt en gång.

Tacksam för svar
/S

D09
Stäng av elpatronen :)

En knapptryckning bort så jobbar den med kompressorn och återvinningen enbart

Försvinner varmvattnet så kanske man iofs ska bli misstänksam

nikasp
Polarn tipsade om att slå av elpatronen över sommaren med start nu så det tänkte jag göra. Har inte kollat hur det ser ut med driften just nu dock.

P
kompressorn kan ju faktiskt vara kass, men det lär du ju märka när du tar och avaktiverar elpatronen

Hej!

Tack för svaren!

Har nu stängt av elpatronsdriften. Tycker det är konstigt att inte pannan själv kan räkna ut om den behöver elpatronsdrift eller inte. Den borde kunna samla på sig användarmönster, dvs hur mycket varmvatten vi förbrukar och hur ofta, samt med yttertemperaturen då avgöra om den behöver ladda på med elpatronen eller om det räcker med kompressorn. Skumt!

Märkte även att grundkurvan var felaktig. Kollade i manualen på vilket geografiskt område vi tillhörde, vilket var 11 (blekinge skärgård). Pannan var inställd på 9 vilket verkade vara småländska höglandet. Förstår inte varför installatören inte gör sånt rätt? Det konstiga är att efter jag ändrade grundkurvan så upplever vi att det har blivit några grader varmare i huset. Man tycker det borde blivit kallare då det rimligtvis är varmare här vid kusten än runt vetlanda, värnamo, jönköping, i alla fall på vintern... sommaren är det väl jämnt lopp... men då behövs oftast ingen uppvärmning av huset ändå....

/S

Detta är ju deras enklaste panna. Någon här på forumet har installerat en timer på elpatronen.

Jag har elpatronen av från maj till oktober på min panna.

Kurvan har med husets isolering och utsatthet för vind etc.
Högre kurva ger högre inomhus temperatur vid samma förutsättningar.
310 är utvecklad på 90-talet, så den är ju inte helt modern.

• Gilla
berres
  • Laddar…
vilpi skrev:
Kurvan har med husets isolering och utsatthet för vind etc.
Högre kurva ger högre inomhus temperatur vid samma förutsättningar.
310 är utvecklad på 90-talet, så den är ju inte helt modern.
Hej!

Tack för svaret. Byggde huset 2006 så man kan ju undra varför vi fick en sån ålderdomlig panna.

Intressant det du säger om värmekurvan. I instruktionsboken hänvisar man endast till geografiskt område på en karta samt om det är element eller golvvärme. Inget om husets isolering (väldigt välisolerat) eller utsatthet (vindskyddat).

Då vrider jag ner till 9 igen då.

/S

Om fighter 310p fungerar likadant som vår fighter 100 när det gäller varmvatten så är elpatronen inställd till en högre temperatur än kompressorn, kompressorn får sämre effektivitet vid högre temperaturer.
Detta innebär att elpatronen alltid går in vid temperatursänkningar på varmvattnet (ibland kan bara elpatronen gå in utan att kompressorn startar om det bara är en mindre sänkning).

Om kompressorn ger tillräckligt varmt vatten för att förhindra uppkomst av legionella så kör på bara kompressor under sommaren, du kan slå på elpatronen någon gång då och då för att höja vattentemperaturen.
Utan elpatronen så tar det dock längre tid för vattnet att värmas upp då effekten från elpatronen uteblir.

Eftersom vår fighter 100 enbart producerar varmvatten så har vi elpatronen avstängd hela året om (jag har dock ställt upp kapillärgivaren något).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.