Ojdå, jag läste visst inte hela tråden.
Verkar ju som den kan larma för fasföljdsfel om motorskyddet löst ut. Läs tråden igen.

Men du behöver inte oroa dig för brand. Det är av den anledningen man har säkringar och motorskydd. Det enda som händer tills du fixat felet är att pumpen inte fungerar (och ni blir troligen utan varmvatten).
 
Fasföljdsfel är att fasföljden är annat än L1-L2-L3, tex L1-L3-L2 eller L3-L2-L1.
Trefasmotorer är tvungna att ha rätt fasföljd för att fungera rätt, om det är fel fasföljd så går trefasmotorn åt andra hållet ”baklänges”.

Har ni haft spänningsavbtott, precis i anslutning till att felet kom?

Har det bara kommit utan att ni har haft någon elektriker hemma så ringer ni nätägaren, då det troligen har gjorts arbete på elnätet, tex elmätarbyte.

Har ni haft en elektriker hemma som tex har bytt gruppcentralen så ringer ni elektrikern igen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Fasföljdsfel är att fasföljden är annat än L1-L2-L3, tex L1-L3-L2 eller L3-L2-L1.
Trefasmotorer är tvungna att ha rätt fasföljd för att fungera rätt, om det är fel fasföljd så går trefasmotorn åt andra hållet ”baklänges”.

Har ni haft spänningsavbtott, precis i anslutning till att felet kom?

Har det bara kommit utan att ni har haft någon elektriker hemma så ringer ni nätägaren, då det troligen har gjorts arbete på elnätet, tex elmätarbyte.

Har ni haft en elektriker hemma som tex har bytt gruppcentralen så ringer ni
V vectrex skrev:
Ojdå, jag läste visst inte hela tråden.
Verkar ju som den kan larma för fasföljdsfel om motorskyddet löst ut. Läs tråden igen.

Men du behöver inte oroa dig för brand. Det är av den anledningen man har säkringar och motorskydd. Det enda som händer tills du fixat felet är att pumpen inte fungerar (och ni blir troligen utan varmvatten).
elektrikern igen.
Hej och tack för ditt svar! Vi hade elektriker hemma som bytte elcentral och satte in jordfelsbrytare separat för värmepumpen. Jag ber de komma igen och fixa fasföljdsfelet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Fasföljdsfel är att fasföljden är annat än L1-L2-L3, tex L1-L3-L2 eller L3-L2-L1.
Trefasmotorer är tvungna att ha rätt fasföljd för att fungera rätt, om det är fel fasföljd så går trefasmotorn åt andra hållet ”baklänges”.

Har ni haft spänningsavbtott, precis i anslutning till att felet kom?

Har det bara kommit utan att ni har haft någon elektriker hemma så ringer ni nätägaren, då det troligen har gjorts arbete på elnätet, tex elmätarbyte.

Har ni haft en elektriker hemma som tex har bytt gruppcentralen så ringer ni elektrikern igen.
Hej och tack för ditt svar! Vi hade elektriker hemma som bytte elcentral och satte in jordfelsbrytare separat för värmepumpen. Jag ber de komma igen och fixa fasföljdsfelet.
 
Vad är det för elektriker som inte kontrollerar fasföljden när den vet att en motor/värmepump finns installerad?

Ni ska inte behöva betala något extra.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tack
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för elektriker som inte kontrollerar fasföljden när den vet att en motor/värmepump finns installerad?

Ni ska inte behöva betala något extra.
tack Demmpa för svaret
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.