Jag har en Nibe fighter 1235 med jordvärme.
Helt plötsligt får jag massa vatten i plastdunken. Den fylldes (25l) på en vecka.
Kan det vara säkerhetsventilen på bilden som släpper igenom vatten på för lågt tryck eller vad tror ni det beror på?

Tack på förhand!

• Säkerhetsventil och rörledningar med noterad plastdunk under, möjlig läckagepunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med plastdunk, säkerhetsventil och expansionskärl där vatten läcker in.
    Skapa konto
Kan väl i värsta fall vara en läcka mellan beredaren och manteln så vattnet trycker på. Kolla även att ventilen för påfyllning av värmesystemet håller tätt och är åtskruvad.

• Gilla
Erkn
  • Laddar…
Tack för svar, jag hoppas på det sistnämnda, den gick att dra åt lite så ska hålla koll på dunken om vattnet stiger.
(Hade kunna kolla det först ;))

Hej, är det inte meningen att det ska komma vatten där? Enligt min rörmokare så utvidgas vattenvolymen när den värmer vatten och då skvätter överskottet ut i detta rör. Vi frågade för röret slutade där 90gradersvinkeln sitter. Jag har dragit vidare så att röret slutar ovanför golvbrunnen. Det kommer vatten skvättvis i mitt rör när vp kör varmvatten.

• Kopparrör förlängt att sluta ovanför golvbrunnen i ett hörn av ett kaklat utrymme med byggmaterial.
    Skapa konto
  • Koppar och mässingsrör med 90-graders vinkel över golvbrunn, diskuterar överskottsvatten från värmepump.
    Skapa konto
  • Gilla
Erkn
  • Laddar…
Man får skilja på säkerhetsventilen för värmesystemet respektive säkerhetsventilen för varmvattnet. Jag tolkade första bilden i tråden som säkerhetsventil för värmesystemet.

• Gilla
erland79
  • Laddar…
Jo, absolut, du har rätt i det. Men, anledningen till att jag frågade var att det ökat kraftigt den senaste veckan. Typ 10 gånger så mycket skulle jag gissa på.

För den nyfikne kan jag informera att det var denna ventil som läckte, nu fylls inte dunken lika snabbt.

• VVS-installation med markerad ventil som orsakade läckage, omgiven av kopparrör.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.