Hej
Har en fråga, ser att expansionskärlet visar 0 i tryck. Se bilderna.
Detta kan inte vara rätt? Har dock inte märkt något problem med värmen, pumpen orkar värma upp alla radiatorer så det är inga problem där.
Den här blåa kranen, vad är den till för? När jag vrider på den (dvs stänger den om jag ska tolka det rätt?) så ökar trycket till ca 0,4 bar. Ställer jag sedan tillbaka den till ursprungsläget (som läget på bilderna) så sänks trycket direkt till 0. Är detta normalt? Ska tilläggas att det är en bergvärmepump av märket IVT Greenline C5.
Men när pumpen går igång och börjar jobba så ökar trycket tillfälligt för att sedan gå ner igen när pumpen jobbat färdigt.
Stort tack på förhand ni som kommer med ideér/tips/förklaringar!
Har en fråga, ser att expansionskärlet visar 0 i tryck. Se bilderna.
Den här blåa kranen, vad är den till för? När jag vrider på den (dvs stänger den om jag ska tolka det rätt?) så ökar trycket till ca 0,4 bar. Ställer jag sedan tillbaka den till ursprungsläget (som läget på bilderna) så sänks trycket direkt till 0. Är detta normalt? Ska tilläggas att det är en bergvärmepump av märket IVT Greenline C5.
Men när pumpen går igång och börjar jobba så ökar trycket tillfälligt för att sedan gå ner igen när pumpen jobbat färdigt.
Den blå kranen är till ditt smutsfilter(Filterbaal) men du har en ventil i botten på expantonskärlet och trycker du på den så ska det komma luft helt men kommer det vatten så är kärlet trasigt.S Virre93 skrev:Hej
Har en fråga, ser att expansionskärlet visar 0 i tryck. Se bilderna.Detta kan inte vara rätt? Har dock inte märkt något problem med värmen, pumpen orkar värma upp alla radiatorer så det är inga problem där.
Lite mer info:S Virre93 skrev:Hej
Har en fråga, ser att expansionskärlet visar 0 i tryck. Se bilderna.Detta kan inte vara rätt? Har dock inte märkt något problem med värmen, pumpen orkar värma upp alla radiatorer så det är inga problem där.
De här kranarna finns också att skruva, har dock inte rört någon av dem. (Se bilder).
I somras luftade jag alla element, jag vet inte om det kan finnas ett samband mellan luftningen och det här?
Jag kollade inte trycket efter jag luftat elementen utan upptäckte det nu. Varför jag luftade elementen var för att vi hade problem med att bergvärmepumpen larmade för "pressostat hög" väldigt ofta. Det här problemet försvann efter luftningen av alla element.
Hej ok tackar, jag får kolla detta. Om det är trasigt, vad innebär det? Som sagt, inte märkt av något problem med värmen överlag. Alla element blir varma etc. Vad blir konsekvensen av ett trasig kärl?V växelventil skrev:
Okey då kanske säkerhetsventilen på inkommande som läcker.Du kan testa vrida på hatten på säkerhetsventilen och den sitter på inkommande kallvatten till värmepumpen och hatten brukar vara blå för det vara så att det har kommit skräp i den men annars trasig och behöver bytas.S Virre93 skrev:
Finns ingen blå. De där svarta hattarna som jag tog kort på tidigare bild sitter på inkommande vatten, är det den högre av de? Den enda blå är det där reglagetV växelventil skrev:
Ingen av dem. Titta på den röda ovanför tryckmätaren. Om det läcker från den blir du till slut av med trycket i värmesystemet. Man kan försöka täta den genom att öppna den så tätningen spolas av vattnet. Fyll på med den vänstra ratten av de 3 svarta tills manometern visar 1-1,5 bar.S Virre93 skrev:
Är det inte den röda som läcker så finnd det en läcka på annan plats.