Tack för tipsen. Jag kollar och återkommer. Lutar åt att jag får ta hit nån som kan det här bättre än jag. :) Men spillvattnet som kommer är iskallt så tror inte det är den röda tryckventilen som läcker eftersom det är returvattnet som jag fattar det? Och det är inte iskallt just nu. Lutar mer åt att det är den här högra hattventilen av de tre som sitter bredvid varandra vid inkommande kallvattenledningen?

Det kan vara den som läcker men det ska inte påverka trycket i värmedelen. Är röret på expansionskärlet kallt? Kan förklara varför spillet är kallt då det kanske läcker så lånfsamt att det hinner kallna på vägen.

Logad Logad skrev:
Det kan vara den som läcker men det ska inte påverka trycket i värmedelen. Är röret på expansionskärlet kallt? Kan förklara varför spillet är kallt då det kanske läcker så lånfsamt att det hinner kallna på vägen.
Det läcker mycket vatten har jag kommit fram till. 1 liter vatten på kanske 5 min. Just nu är trycket stabilt på ca 1 bar.

Ok nu är felet åtgärdat. :) Jag lyckades förstå efter strypt vatten till pumpen att det var 9 bars säkerhetsventilen på kallvattenröret som var problemet. Hittade en ny på Jem o Fix. Sedan var det på med lite lin och packningspasta på den nya innan man skruva dit den. För mig räckte det enbart med skiftnyckel för att få bort allt och få dit den nya. Men polygrip kan säkert vara bra i vissa fall om man inte kommer åt med en skiftnyckel.

Tack för alla tips! Hoppas det här kan hjälpa nån framöver med samma/liknande problem.

• Ny 9 bars säkerhetsventil för kallvatten, lin och packningspasta, köpt för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpump och säkerhetsventiler med lin och packningspasta applicerat, installerade över en vit yta.
    Skapa konto
  • Närbild av nyinstallerad säkerhetsventil på kallvattenrör med verktyg och rördelar.
    Skapa konto
  • Närbild av en nyligen installerad säkerhetsventil med lin och packningspasta på kallvattenrör.
    Skapa konto
Att den säkerhetsventilen läcker påverkar inte trycket i värmesystemet. Så du har lyckats åtgärda två fel (om trycket är stabilt nu).

useless useless skrev:
Att den säkerhetsventilen läcker påverkar inte trycket i värmesystemet. Så du har lyckats åtgärda två fel (om trycket är stabilt nu).
Trycket blev stabilt efter påfyllning med även den gamla säkerhetsventilen. Så varför trycket var dåligt måste ha berott på något annat, frågan är om det kan ha ett samband med att jag luftade elementen? Om man luftar alla element, kan det påverka trycket? Om ja, då är det troligen anledningen.

om du luftar elementen, så försvinner det tryck i värmekretsen, det fyller du på igen, med kranen där det stod påfyllning.

DonPablo DonPablo skrev:
om du luftar elementen, så försvinner det tryck i värmekretsen, det fyller du på igen, med kranen där det stod påfyllning.
Japp ok, logiskt. Då är det förklaringen. Jag är relativt ny husägare så har inte haft koll på hur värmesystemet fungerar fullt ut men nu börjar det ordna upp sig. :)

Ja, när man luftar måste man hålla koll på trycket och fylla på efter hand. Annars kan man tro att man har luftat klart när det i själva verket inte är något tryck kvar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, när man luftar måste man hålla koll på trycket och fylla på efter hand. Annars kan man tro att man har luftat klart när det i själva verket inte är något tryck kvar.
Yes jag förstår. Får köra den här proceduren igen till nästa sommar.

Varför vänta till nästa sommar?

Magnus E K
Kanske för att om något skiter sig nu så är det inte säkert man får ordning på det innan vintern och fryser ihjäl? Har själv inte vågat röra min påfyllningsventil sen jag flyttade in trots lågt tryck. Funkar det ändå så funkar det.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Kanske för att om något skiter sig nu så är det inte säkert man får ordning på det innan vintern och fryser ihjäl? Har själv inte vågat röra min påfyllningsventil sen jag flyttade in trots lågt tryck. Funkar det ändå så funkar det.
Exakt så. :) Allt fungerar hur bra som helst nu. Så det är ingen idé att hålla på att pilla mer. Alla element är varma.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.