Hej!

Jag och min sambo har precis beslutat oss för att köpa ett hus. Tyvärr tror jag att uppvärmningen inte är av det mest ekonomiska slaget. Eftersom jag inte kan så mycket om just uppvärmning av hus, typ novis, så skulle jag bli mycket glad för lite tips och idéer om hur man tar reda på ett bra uppvärmningssätt för vårt blivande hus. Förslag på uppvärmningssätt är också varmt ;) välkomna.

Lite fakta om huset:

Huset ligger i Småland och är byggt 1940 och är renoverat 1968. Utvändigt är huset klätt i mexitegel. Huset är i två plan + källare. Boytan är 125 m2. Planlösningen i huset är relativt öppen. Tomten är på 5000 m2.

På övre plan finns en öppen spis, men den ger troligen
inget energitillskott - ser mest ut att vara där för syns skull....

Huset värms idag upp av direktverkande el. Vardagsrummet på nedre plan värms upp av takvärme. I resten av huset är det elradiatorer som gäller.

Det känns som det finns väldigt stor besparingspotential, men vad ska man välja i denna djungel!?

/Anders

fhrizzan
kolla först upp hur mycket el det gått tidigare det avgör lönsamheten helt för olika åtgärder!!
Ring eldistributören där kan du få siffror flera år tillbaka!!!!
Sen gissar jag att ni är flera i familjen än säljarna var!?Då får du lägga på lite extra förbrukning där.
Kommer du upp i 30.000 kwh/år inkl hushållsel, då kan det va läge att räkna på konvertering till vatteneburen värme och en bergvärmepump. men det kostar säkert nära 200.000:-
men då får ni ner elförbrukningen rejält!!! och en seriös kalkyl ger ganska bra indikation på hur lönsamt det blir.
Ligger ni kring 20´kwh, då är det antagligen alldeles för dyrt för att ge ekonomi. då kanske en luftvärmepump är en bra lösning, men då får ni ingen besparing på varmvattenkostnaden, och den står för ganske stor del. Det finns iofs modeller som även ger vv.
Är det åldriga elelement tycker jag att ni ska kolla vad det kostar att sätta in nya, dom gamla tar mera el än moderna som är exaktare...
Skulle ni räkna på bergvärme då kan ni dra av vad som nya elradiatorer skulla kosta, för det kanske ni ändå skulle köpa om ni väljer en luftvärmepump!?
Luddigt svar tyvärr!
nån annan??
Lycka till med huset!!

Hej!

Tack för dina åsikter Bertil! Jag ska börja med att kolla upp de tidigare årsförbrukningarna snarast. Du gissade helt rätt när det gäller att vi som köpare är fler än säljarna. Vi kommer förmodligen att förbruka bra mycket mer varmvatten, i alla fall en av oss kommer stå för en kraftig ökning ;)

Finns det någon bra kalkylmall för att jämföra olika system? Ger Konsumentverkets energikalkyl bra resultat?

Glad påsk!

jag skulle rekomendera en luft-vatten vp, med ett minivattensystem, dvs sätter in ett eller flera fläktelement på strategiskt placerade ställen.
Sen kopplar du ihop den med den befintliga vvberedaren om möjlighrt finns eller byter ut den till en dockningsbar variant, så styrs allt med en växelventil som växlar mellan värmesystemet och att tillverka vv, i vvberedaren bör det finnas en elpatron för att hjälpa till vid riktigt kalla dagar, sen låter du bara dina gamla elradiatorer sitta kvar i de rum som inte är så öppna , tex sovrum och toalet, men skruvar ner termostaten ett par grader.

detta är nog den mest lönsamma varianten om du inte har ett så stort hus, om inte ditt hus är extremt dåligt isolerat eller om ni har en väldigt hög förbrukning, då är det ju bergvärme som gäller.

tex IVT har en färdig lösning för detta,(optima och 290 elpanna) kolla deras hemsida och sök efter optima ,finns från 4kw upp till 13 kw, men tänk på att du måste ha tillräckligt stora/tillräckligt antal fläktelement för att avge den tillgängliga effekten, annars kommer vp:n bara att stå och slå från och till hela tiden.

här är länken till optima luft vatten pumpen förresten.

http://www.ivt.se/ivt_fs.asp?lngSiteId=2

Hej!

Att investera i ett vattenburet system med radiartorer eller golvvärme är aldrig fel, då är man väl rustad för det mesta oavsett om man i framtiden väljer värmepump eller ved/pellets/spanmål.
Många tycker säkert att det blir på tok för dyrt, men det är ändå bara vad en nyare bil förlorar i värde på något år..och är du normal händig så kan du göra mycket jobb själv skall du se..

Mitt tips är dock att inte ha för bråttom, fördjupa er och försök att sätta er in hur olika altenativ fungerar för att på sikt se vad som blir bäst för er. :)

mvh

Sälj av halva tomten (2500 m2) så har ni ett bra startkapital till energiinvesteringen i huset. Vad som är bäst beror på hur hög energiförbrukningen är. Fråga kommunens energirådgivare.
Jag hade nog gett mig på en konvertering till vattenburet iallafall. Det borde inte bli alltför dyrt med tanke på boytan.....

Det finns ju även annat att göra för att minska förbrukningen, sätta en mössa på huset t. ex(tilläggsisolera vinden). Kostar relativt lite om man gör det själv. Täta dörrar och fönster. Använda lågenergilampor...m.m

Vi har samma situation, direktverkande el (30000 kwh)med en boyta på 173 m3. För vår del skulle det kanske löna sig med bergvärme......tror jag.. Har inte räknat så noga men det skulle säkert kosta minst 200 000....

Tack alla för era svar! Nu har jag att fundera över! När man funderar över värmesystem, känns det som att det ändå är ganska bra att bo i hyresrätt ;)

hehe...Håller med. Sen tillkommer vatten, sopor, trädgårdsarbetet.....Fast tillbaka till lägenheten vill jag ändå inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.