Jag har sökt med ljus och lykta efter en lösning där man
inte "eldar för kråkorna" med fjärrvärme.
Frågeställning gäller en nybyggnation där kommunen
har valt att skriva in fjärrvärme i detaljplanen.
Husförsäljarna råder en till att kombinera detta med en frånluftventilation, dvs att man drar ut luften (och värmen) rakt ut ur huset. Detta motiveras med att "fjärrvärme är ju ändå så billigt". (Olja var också det en gång i tiden). Har någon här på forumen löst detta på ett bättre sätt?
Rekomendera gärna produkter/namn också!
Huset ifråga är av1 1/2 plans modell, där vi räknar med att inreda vinden i ett senare skede.

/Anders

Vi kommer också att ha fjärrvärme. Frånluft blir det i våtutrymme (mer eller mindre obligatorisk) samt i köket via spiskåpan. Annars blir det "tilluft": hål i väggen ser det ut som med en (ful) plastlock. Jag kan inte se någon anledning att ha mer "frånluft" än det ovannämnda. Snälla någon säg emot om jag har missat något.

C.

Ett alternativ kan väl vara att ha en frånluftsvärmepump som bara värmer varmvattnet. Nibe har en eller ett par sådana i sitt sortiment. Frågan är om det lönar sig. Sen kan man ju tänka på att det kanske är värt en krona eller två att slippa ha en brummande värmepump i huset...

Eller värmeväxlare som värmer tilluften (FTX).

Är det någon här som har installerat ett FTX system i sitt hus och kan säga något om ljudnivån? Är det värt det?

/Anders

Inte i vårt hus, men i ett par kompisars. Det låter...som på jobbet. Jag vet inte vad det är för db, ung som en dator skulle jag säga.

Med enkla ljudfällor så kan det bli nästan helt tyst...
sen om du nånsin får igen slanten.. det beror nog mest på prisutvecklingen på fjärrvärme...
men du får en filtrerad tilluft... kan va nog så bra om man har en del damm ute från tex trafik..
har man allergi i familjen kan det nog oxå va en bra idé, men då måste man ha rätt filtertyp och sköta filterbytena med rätt intervall.

Vi har en värmeväxlare. Skall ta tillvara 75-85% av värmen. Den sitter uppe på vinden.

Det finns lösningar att slippa elda för kråkorna med fjärrvärme, men det blir tyvärr dyrt.

Frånluftsvärmepumpar kan kompletteras med en fjärrvärmemodul. Prisexempel 18.860 kr, exkl. anslutningsledning, för en modul till nibe fighter.

Se NIBE:s webbsida http://www.nibe.se/vvs/produkter/guider/bygganytt/bygganytt.asp

/Stefan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.