Ge mig gärna råd och tips om bra värmesystem till mitt nybygge!

247 m2 1,5 plans med GV uppe och nere. 365 mm siporex.

Framräknad toppeffekt behov vid -16 ute och +20 inne = 15.9 kW

Med tanke på tomtyta, 400m2 exkl. bygge och markförhållande så ter sig grundvattenvärme som bästa alternativ. Jag är mestadels inriktad på detta men vill gärna vara öppen för andra vettiga alternativ om t.ex ekonomi visar sig bättre.

Fick ett förslag på Nibe 1215-8.5 kW men räcker denna verkligen om jag vill minimera rent eluttag? Jag är också litet tveksam till att VV beredare 160 l räcker. Vi är 5 personer och kommer att ha badkar.
Är det bättre att ha separat VV och också Ack innan GV?
Finns det mouduler som kombinerar dessa 2 i samma modul? Tycker intuitivt att man förlorar energi i uppvärmda "tankar" som "läcker" och tankarna kostar också pengar. Förstår dock att man kan minska start-stopp av kompressor.
Betalar sig en frånluftsmodul typ FLM30?

Har någon erfarenhet av Stiebel Eltron WPC? Jag tycker pumpen verkar bra men tillbehör som t.ex frånluftsmodul mm. har inte Stiebel.
Andra märken med bra lösningar?

Vad tror ni om komplettering med solvärme t.ex för varmvattnet? Är väl själv tveksam speciellt om jag har en frånluftsmodul.

Ett borrhål med tillhörande värmepump blir nog inte fel i ditt fall (stort hus) men jag skulle i alla fall reflektera över en pelletsanläggning kompletterad med solvärme. Tänk att du får statliga bidrag både för solfångare och pelletspanna, det borde inte bli några problem med varmvatten. Ex vis har effectapannan och Biosolpannan intressanta lösningar. Som sagt - att ta in en offert och jämföra alternativ kan aldrig vara fel.
Lycka till.

jag har fått offrt på 2 Aircoil Omnia HL 25 på 5500 Skr av en ÅF

Kolla även in Comfortzone frånluftsvärmepump på 5 kW Den sparar lika mycket som en bergvärmepump till ett betydligt lägre pris. Enkel installation och ingen borrning. Den klarar att ventilera hus på upp till 250 kvm och bör spara ca 15 000 kWh per år. Mer info på www.comfortzone.se

Jag tror faktiskt att du har fel Micke.
Han är nog bara en glad användare.

Själv har jag nog lika många inlägg om kungsprofiler som han har om comfortzone.
Även om procentfördelningen är lite olika...

Men det är inte fel att vara en smula misstänksam, så BJohan; in och dementera, eller stå skyldig...

Nix skrev:
Jag tror faktiskt att du har fel Micke.
Han är nog bara en glad användare.

Själv har jag nog lika många inlägg om kungsprofiler som han har om comfortzone.
Även om procentfördelningen är lite olika...

Men det är inte fel att vara en smula misstänksam, så BJohan; in och dementera, eller stå skyldig...
Var och en av oss bär ett ansvar att framföra sina åsikter på ett eftertänksamt och sansat vis. Världen är inte så svart och vit att "det enda alternativet för dig är en frånluftspump" eller "Comfortzone är bättre än allt annat på marknaden, hälften så dyrt och dubbelt så bra".

Det är mycket sällan så att en lösning vid en ingående granskning är avsevärt mycket bättre än alla andra, inte i denna bransch iallafall. Allting har för och nackdelar. Visst måste vi tillåta oss att förtjusas över vårt senaste inköp men tag ett steg tillbaka och fundera på både vad som är bra OCH dåligt med lösningen/produkten innan några bergfasta (!) rekommendationer görs här på forumet.

Detta gäller både Kungsprofiler, värmepumpar och annat.... ;)

Hej!

Kommentar från BJohan. (Jag har signaturen BJohan när jag loggar in från jobbet)

Jag är ingen säljare utan en medveten konsument som har lusläst värmepumpsmarknaden i flera år. Jag har räknat på en investeringen i bergvärme och tycker det är svårt att räkna hem en investering på 120 000 kr. 15-20 års pay-off tid är i stort sett lika med livslängden på pumpen (borrhålet kanske räcker längre). Alltså när man väl tjänat in investeringen är det dags att köpa ny pump. Jag ser inte vitsen med det framför att betala elräkningarna. Sedan kan man ju spekulera i kraftigt höjda elpriser, men det är ju spekulationer. Man kan ju även spekulera i kraftigt höjda räntor och då ser kalkylen ännu mer dyster ut.

Det jag skrev i ett tidigare inlägg var att det är värt att kolla in en kraftig frånluftsvärmepump på 5 kW. Man får tydligen inte nämna fabrikat här, eller??? Det finns tyvärr endast ett fabrikat på marknaden ännu, (alla andra ligger på max 2 kW) men om konceptet är så lyckat som fabrikanten uppger bör den få efterföljare snart. Det jag skrev i övrigt är fakta från tillverkaren än så länge (besparing på ca 15 000 kWh för ett 180 kvm hus med förbrukning 30000 kWh). Det är väl ungefär vad man kan räkna med hos en bergvärmepump på 5 kW? Med större hus, dvs större luftflöde, erhålls mer besparing. Den testas för närvarande på SP tillsammans med en massa andra värmepumpar. När testresultaten kommer får man väl se om uppgifterna stämmer.

Jag har varit och tittat på en referensinstallation i ett 160 kvm hus. Kunden har sänkt sin förbrukning 5000 kWh mätt på ett halvår, dvs 10000 kWh per år. Han hade ett FTX-system innan (värmeåtervinning) som redan innan sparade 5000 kWh. Jämfört med ett eluppvärmt hus ligger alltså besparingen på ca 15 000 kWh/år. Det är dock innehavarens uppgifter som jag inte har någon möjlighet att kolla.

Jag hoppas att de uppgifter jag har fått stämmer och räknar därför med en betydligt snabbare pay-off tid än för bergvärme.

Möjligen blev mitt tidigare inlägg lite för kategoriskt, men vad jag kan bedöma innehåller det inga sakfel och det är ju faktiskt bara ett inlägg om ett alternativ till bergvärme. Sedan är det upp till var och en att bedöma produkten. Historiskt har det dock alltid förekommmit små innovativa företag som satt sig upp mot de stora drakarna med geniala produkter som satt fart på utvecklingen i branschen. Jag hoppas och tror att den nämnda produkten är en sådan.

Hoppas att comfortzone verkligen har utvecklat en frånluftsvärmepump som är aningen effektivare än konkurrenternas.

Att som de i sin marknadsföring exempelvis antyder att deras frånluftsvärmepumpsystem är ett likvärdigt alternativ till ett bergvärmesystem är dock inte seriöst.

Husagaren skrev:
Att som de i sin marknadsföring exempelvis antyder att deras frånluftsvärmepumpsystem är ett likvärdigt alternativ till ett bergvärmesystem är dock inte seriöst.
Min tekniska kunskap kring pumpar är starkt begränsad. På vilket sätt är påståendet inte seriöst? Jag säger inte att du har fel utan vill egentligen bara veta varför.

mvh
David

David: det är som att säga att "äpplen är samma sak som bananer". ::)

Det där med seriositeten i marknadsföringen var en högst subjektiv uppfattning från min sida när jag snabbtittat på deras hemsidesmaterial, det känns lite som bonnfångeri-argument...... 8)

Härdanefter lovar jag att försöka ha enbart objektiva inlägg och hoppas innerligt att jag har fel angående Comfortzone. :-X

Om kravet var att bara ha objektiva inlägg vore jag tvungen att hålla käften för jämnan så det hoppas jag inte införs. ;)
Ville bara få veta om det låg någon sanning bakom reklamen eller inte.

mvh
David

Fråga till aol:
Du säger att toppeffekten är 15,9 kW. Det låter väldigt mycket för att vara ett nybygge. Den borde ligga från ca 6 kW, möjligen upp till 9 kW för transmissions- och ventilationsförlusterna. Eller är jag ute och cyklar helt?

Om nu Comfortzone CE50 är så sanslöst effektiv och besparande, varför säljer inte fler den pumpen ?? , vad jag kan se så finns det 5 återförsäljare i Sverige .. och dom var inte särskilt stora heller.

Comfortzone är ett nytt företag med endast en produkt. Den har funnits på marknaden i ca ett år. Kanske har de inte hunnit bygga upp samarbete med fler återförsäljare? Kanske är det så att återförsäljarna helst vill jobba med ett enda företag med heltäckande produktprogram? Vad vet jag? Men antalet återförsäljare behöver ju inte säga något om produktens egenskaper och kvaliteter. De företag som blir stora är ofta de som är duktiga på strategisk marknadsföring och inte nödvändigtvis de som har bäst produkter. Jämför Apple och Microsoft. De flesta håller nog med om att Apple hela tiden legat steget före rent tekniskt, men varit sämre på marknadsföring och strategi. Det kan ju vara så att Comfortzone är duktiga på att utveckla värmepumpar men sämre på att marknadsföra och sälja.

M@ZE skrev:
Om nu Comfortzone CE50 är så sanslöst effektiv och besparande, varför säljer inte fler den pumpen ?? , vad jag kan se så finns det 5 återförsäljare i Sverige .. och dom var inte särskilt stora heller.
Effektiviteten har väl inget med distributionsnätverket att göra? Distributören säljer väl det som han tjänar mest pengar på.

mvh
David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.