4 849 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Comfortzone´s Frånluftspump !!!!
Sida 1 av 2
Jag startar en egen tråd för denna "magiska" pump som verkar göra mirakel 
Nä skämt o sido, jag måste välja pump imorrn och måste veta om man skall satsa på en comfortzone eller den IVT490 som ingår i vårt husköp. Suttit och läst en del här om Comfortzone men har inga referenser att gå efter.
Jag skulle vilja höra åsikter och tankar om denna pump av er som kan detta.
Förutsättningar :
Vi bygger ett 1,5 plans hus med totalt 212kvm fast 131kvm till att börja med (undervån), övervåning tar vi tag i så fort vi har tid. Det blir Golvvärme både på under/övervåningen.
Nä skämt o sido, jag måste välja pump imorrn och måste veta om man skall satsa på en comfortzone eller den IVT490 som ingår i vårt husköp. Suttit och läst en del här om Comfortzone men har inga referenser att gå efter.
Jag skulle vilja höra åsikter och tankar om denna pump av er som kan detta.
Förutsättningar :
Vi bygger ett 1,5 plans hus med totalt 212kvm fast 131kvm till att börja med (undervån), övervåning tar vi tag i så fort vi har tid. Det blir Golvvärme både på under/övervåningen.
M@ZE skrev:
Nej nej, det finns inga tvingande normer för värmesystem vid nybyggnation av småhus.
Hmm då fattar jag ingenting isåfall, pratade med en energirådskille på svepinfo som sa det. Suck va trött jag blir på alla dessa förvirrande system och pumpar, det är inte som att gå och köpa en bil direkt !!
Och jag som måste bestämma mig inom 1,5 timme ???
Och jag som måste bestämma mig inom 1,5 timme ???
Köp en comfortzone och meddela oss fortlöpande om hur den fungerar, verkar som om att alla imponeras av den , men ingen vågar köpa den.
Annars, satsa på en F360 P från nibe.
Men visst måste du (väl ?) ha frånluft i ett nybygge, 0,35l/s och kvm har jag för mig.
Annars, satsa på en F360 P från nibe.
Men visst måste du (väl ?) ha frånluft i ett nybygge, 0,35l/s och kvm har jag för mig.
Finns det inte någon norm som säger att man inte får bygga med enbart direktverkande el? Har för mig jag hört att det skulle komma en sådan norm men vet inte om den börjat gälla ännu.
Hur som helst skulle jag köra med Comfortzones pump om vi byggde idag. Har inte hört något bra om den från någon användare men har å andra sidan aldrig hört något dåligt heller.
Hur som helst skulle jag köra med Comfortzones pump om vi byggde idag. Har inte hört något bra om den från någon användare men har å andra sidan aldrig hört något dåligt heller.
En skillnad jag fick höra av säljaren för ComfortZone som jag träffade på Hem&Villa-mässan i Jönköping, var att ComfortZone har en givare för inneluften till skillnad mot Nibe som har en utegivare.
ComfortZone skall tydligen ha någon form av algoritm för beräkning av framledningstemperatur beroende på inkommande lufttemp och vilken temp man vill ha i huset. Orsak och verkan helt enkelt.
Vad detta har för betydelse vet jag ej. Se gärna min andra tråd http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1081842727 där jag har lite frågor.
Man önskar man kunde ställa om värmepumpen beroende på vilket sätt man värmer huset (radiatorer/ golvvärme ovan/ingjutna i betong).
ComfortZone skall tydligen ha någon form av algoritm för beräkning av framledningstemperatur beroende på inkommande lufttemp och vilken temp man vill ha i huset. Orsak och verkan helt enkelt.
Vad detta har för betydelse vet jag ej. Se gärna min andra tråd http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1081842727 där jag har lite frågor.
Man önskar man kunde ställa om värmepumpen beroende på vilket sätt man värmer huset (radiatorer/ golvvärme ovan/ingjutna i betong).
M@ZE skrev:
Jag kan ju ha fel, även om det aldrig har hänt förr..... 8)
Det blev en IVT 490, avdraget var så litet så jag hade varit tvungen att lägga rätt mkt mellanskillnad. Sen nu när man väljer en IVT pump så ingår det projekteringen för ventilationen från IVT vilket vi skulle missa, möjligen om Comfortzone projekterar hela den biten om man köper en pump av dom .. vet ej.
Så nu får det bära eller brista .. !!!
Så nu får det bära eller brista .. !!!
Nej, men däremot för ventilation. Förmodligen var det det energirådgivaren pratade om. Det är osannolikt att ett hus med självdrag klarar ventnormerna. Alltså krävs mekanisk frånluft, tex med en FVP.MathiasS skrev:
Jag har ingen aning, det är väl något IVT får räkna ut åt oss. Tycker allt det här med värmepump och värmesystem är årets virrvarr, och nu skiter jag i detta och kör på och betalar elen. Jag tror mer på att jag blir tokig att leta "bästa" lösningen eller pumpen etc etc istället för att betala 2000:- mer /år. Nån måtta får det vara asså, jag vill inte bli en pensionär som går o letar röda priser och går runt med rabattkuponger ;D 8) Missförstå mig rätt nu alla