Hejsan alla,

Jag har letat och letat, men inte funnit någon vettig information någonstans, så nu frågar jag här om någon har erfarenheter av följande... :o

I huset som jag bygger ska det sitta en frånluftsvärmepump! Denna ska även kopplas samman med fjärrvärme. Detta har vi blivit erbjudna.

Nu till mina funderingar. Eftersom vi ska ha en braskamin vill jag även koppla denna till värmepannan, och utöver detta ha solvärme på taket.. (frö står ni ???)

Är detta möjligt? Finns det någon tillverkare ni kan rekomendera?

Fjärrvärmen har jag blivit avrådd från att koppla in, om det var möjligt för det skulle vara billigare att tillföra den energi som behövdes med el. Men är inte säker på att vi får avstå från det.

Kaminen vi hade tänkt oss har möjligheter att kopplas till en varmvatten slinga.

Vore tacksam för alla ideér, förslag och refarenheter... :D

Vad kan man säga... :o

Mitt i prick.. Precis så jag har tänkt mig.... Hmmm... Nästan lite skrämmande träffsäkerhet... :D

Man tackar så mycket, ska genast ta kontakt med dem... ;D

Hmmm.... Såg att jag hade missat en väsentlig sak tidigare... :-[

Jag har ju även en frånluftsvärmepump... Det är Nibe som levererar denna (Nibe Fighter 360p).. Och givetvis levererar de resten.
Enligt Nibe (som jag var i kontakt med härom dagen) så behöver jag inte solpanel då den kommer vara verkningslös i mitt system. På somar halvåret kommer FTX-en att ge all värme jag behöver. :o

Kan detta stämma???

Sen sa dom också att om jag installerar kamin, så tar FTX-en hand om värmen i luften så bra att jag inte behöver koppla den till en acc-tank. :o

Kan detta stämma????

Tillsist sa han då att det var dummt att koppla in fjärrvärme, utan det var bättre (billigare) att ta de sista 3-5000 kWh som behödes om året med en el-patron... :o

Kan detta stämma???

Allt han sa lät helt otroligt... Om jag förstod han rätt kommer jag inte ha några uppvärmningskostnader, om jag bara väljer en Nibe Fighter 360p.... 8)

Någon med erfarenheter som de vill dela med sig av???

Njaaa.... :-/

I kommunen jag bygger i (Ängelholm) kostar det 53 öre /kWh utnyttjad fjärrvärme, och 2500:- / år i fasta avgifter... Så det blir ju klart billigare ju mindre fv jag utnyttjar....

Lite därför vill jag slippa använda den... bäst hade ju varit om det stämmer som dom sa på Nibe att det bara kommer bli så lite energi som måste tillföras utifrån att vi kan skippa fv helt... ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.