Funderar på att installera en luft-vatten värmepump.

Vilka är bäst på marknaden och varför?

Mvh

Bra tråd, är oxå nyfiken på svaren............

Vad som är bäst kan jag inte säga något om, men jag tycker du ska ta en titt på Euronom, Exoair.

Hade jag valt en luft-vatten pump så hade det lutat åt en CTC EcoAir.

Ett par installatörer jag pratat med väljer CTC för luft-vatten och Nibe för bergvärme och frånluft. Anledningen enligt dom var att CTC tillverkat luft-vatten länge och Nibe är rätt nya på det området.

Om det är riktigt vet jag inte.

Tack för svar.
Jag har blivit rekomenderad att välja euronom exoair branschfolk i min närhet men jag vet inte om det handlar om lokalpatriotism eftersom jag bor i Kalmar som också är Euronoms hemstad.

... AV branschfolk... ska det stå.

Har hållit på och kikat på detta sen i jag köpte huset i vintras...

Min egen bakgrund är att jag har 0 erfarenhet av branschen, men en en ingenjörsexamen i Vämeteknik (liksom i en del andra dicipliner) och relativt god erfarenhet av mekanikkonstruktion.

Det finns ett otal olika L/V VP på marknaden, men jag har beslutat mig för att köpa med ett system med 500L accumulatortank med bivalent shunt för att få ordentligt med varmvatten (2 åriga dottern kommer att bli tonåring ;) och få färre start och stopp på maskinen.

Färdiga såna system finns dels från Ecotherm som utvecklade CTC´s EcoAir och fortfarande använder den i sina system. De har lång erfarenhet och bra lokal service där jag bor (Malmö). Dels från Euronom, vars pump och styrsystem är helt nytt och oprövat men ur konstruktionssynpunkt ser mycket bra ut. Jag har tyvärr inte haft den bästa responsen från deras representanter, men imorgon skall det faktiskt komma en kille för att ge offert.

Acctank med shunt finns hos Strömsnäspannan om man skulle vilja göra en liknande lösning med något annat fabrikat, men jag föredrog nått som är provat ihop.

Är man både händig och oförvägen kan man ju köpa en EcoAir med styrenhet från varmepump.biz och spara många pengar.

Kan man sköta hela värme- och varmvattenbehovet med en luft/vatten värmepump???

Bananen skrev:
Kan man sköta hela värme- och varmvattenbehovet med en luft/vatten värmepump???
Det beror på hur stor pumpen är och hur kallt det är ute.

Det beror lite på vad du bor, en L/V-VP tar ju energin ur uteluften och har sämre verkningsgrad destå lägre temeperatur det är ute.

I det som jag beskriver ovan så har man en eller två (beroende på värmebehov) elpatroner i acctanken som går in och stöttar om det blir för kallt (-12-14 grader).
Då funkar alltså acctanken som en elpanna.

I södra sverige är det ett klart vettigt alternativ till bergvärme eftersom man slipper kostnaden för borrhålet. (Har räknat ut att jag skulle fått haft igång elpatronerna i sammanlagt 10 timmar de senaste tre åren i Malmö). Bergvärme har dock en högre årsverkningsgrad (= lägre elförbrukning)

Jag har dessutom en braskamin som jag kan elda i när det blir riktigt kallt vilket förbättrar driftsekonomin en del. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.