Håller på att renovera en gammal skånelänga som varit mycket fuktig. Därför håller vi på att dränera om och rivaut all tilläggs isolering från 70-talet. När allt annat ändå rivs i passade vi på att installera ett komplett FTX (Från och tilluft med värmeväxlare) i huset. Vi drog igång systemet här omdan trots byggdamm (kör engångsfilter) och redan är luftkvalitén helt annan även om systemet inte har justerats än. Aggregatet, ett stort villavent, satte vi nere i en gammal fuktig matkällare under köket. den har helt torkat upp på två dar.

De vi fick "offra" i huset var att det blivande grovköket får en hel del rörgenomgångar samt i ett badrum. Men när man ändå helrenoverar så kommer man inte att påverkas så mycket av det.

Det kan låta konstig att dra in modern ventillationsteknik i ett 130 gammalt hus men då en av de två ursprungliga skorstenarna är borta och självdrag inte räcker till om man inte vill ha helöppna fönster året om så är detta kanon, än så länge ;)

plexi

Hej,

Jag har varit inne på detta ämne tidigare men det verkade som om alla med FTX ventilation hade semester ;)
Jag är på jakt efter ungefärliga kostnader för projektering och material...
Får man fråga vem som har ritat och installerat ditt system?

nwen

Jag har tagit in lite priser på detta till mitt hus.
Priserna har varierat mellan 17500-32500kr
Jag lät en firma rita"1500kr" & sedan utav det fick jag en ritning med matrial spec.
Matrialspecen mailade jag till alla vent.firmor jag hittade.
Som ni ser så lönar det sig att kolla priser här & där.
Det lägsta priset är utan onödiga skatter & bra rabatt ;D
Mitt hus är ca 140kvm i två plan & allt detta ska jag montera själv.

Sune

Vill man hålla nere kostnaderna ska man försöka dra rör där de inte behöver isoleras. Isoleringen kostar multum av någon anledning. Sedan ska man tänka på att har man tegel eller betongveggar så måste man ha en håltagare och att borra den typen av hål är väldigt nedsmutsande och inte helbilligt.

Fick in tre olika offerter på ca 50000 ink montage men ex hål. ca 230kvm två kök, fyrabadrum och tvättstuga. Sen får jag fixa inklädnaderna själv.

mvh plexi

Funderar själv på FTX med värmeåtervinning som ventilations lösning. Har läst en del om aggregaten från Östbergs(Heru) och Villavent, men hittar förvånansvärt lite utbyte av erfarenheter här på forumet när det gäller FTX. Läste att 'ventil' i tidigare sträng, tyckte Heru75'an brummade en hel del, någon som har erfarenheter av de större modellerna från Villavent(400&700)?????

Enligt vår vent kille kan resonansljud bli förstärkta om man monterar dem i en stomme av trä, trots "rätt" vibrationsdämpande upphängnings anordningar. Vi satte vårt på en källarvägg - ingen resonanseffect alls. Aggregatet går nu på max (för att ventilera ut all målning och gjutarbeten och hörs inte alls med undantaget från ett sus där tillluften kommer in och vi ännu inte hunnit täta.

Försäkerhetsskulle ska man placera aggregaten så långt från sovrum som möjligt samt att ha ljuddämpare på både in och ut på både till och frånluft.

plexi

Ni som är ventilationsintresserade:
Vad tror ni om detta system:?
http://www.kullahus.com/index_miljoflakten.htm
Verkar ju bra? Åtmindstone teoretiskt. Funderar mycket på att sätta in sådana här fläktar i vårt lite äldre hus.
Bara att slippa rördragning verkar ju som en dröm!

Läste just om miljöfläkten. Kan nån därute hjälpa mig att tänka? De säger: "Två fläktar drar omväxlande in och ut luft och genom en inbyggd värmeväxlare lagras den utgående värmen som sedan återanvänds på den inkommande luften". Drar omväxlande in och ut? Med vilket intervall? Var skall de sitta? Mina lungor ventilerar min kropp men min bröstkorg rör sig. Skall rummet jag sitter i vara en lunga då...? Jag får inte ihop det riktigt. Låter som om det kan bli obalans liksom. Finns det nån ventilationskunnig därute som kan förklara för mig?

Om det funkar så låter det himmelskt! Undrar hur mycket det brummar?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.