2 859 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
frånluft, ventilation och värme ?
Jag bor i ett radhus på 130 kvm. Idag finns ett Villavent VM 1 frånlufts system för ventilation och ett Nibe EVC 13 för tappvarmvatten och radiatorer.
Jag skulle vilja byta ut Nibe EVC 13 till ett IVT 490 system med frånluftsåtervinning.
Min fråga är följande:
Kan man ha både VM 1 med frånluftsåtervinning för ventilationen och ett IVT 490 med frånluftsåtervinning ?
Jag skulle vilja byta ut Nibe EVC 13 till ett IVT 490 system med frånluftsåtervinning.
Min fråga är följande:
Kan man ha både VM 1 med frånluftsåtervinning för ventilationen och ett IVT 490 med frånluftsåtervinning ?
Först och främst, VM1 är väl ett FTX-system (dvs inte bara från- utan även tilluft)?
En kombination av VM1 och IVT 490 låter inte som det skulle bli bra. De skulle få "lite" frånluft var att jobba med då?
Du har ju i princip det systemet idag, även om det är delat på två maskiner (en elpanna och ett ventilationsaggregat). Jag tror dessutom att VM1 har högre återvinningsgrad än IVT 490, men det kan vara fel. Enda fördelen med en frånluftsvärmepump är att man får "hjälp" med varmvattenproduktionen på sommaren, men den vinsten är ganska liten i pengar räknat.
En kombination av VM1 och IVT 490 låter inte som det skulle bli bra. De skulle få "lite" frånluft var att jobba med då?
Du har ju i princip det systemet idag, även om det är delat på två maskiner (en elpanna och ett ventilationsaggregat). Jag tror dessutom att VM1 har högre återvinningsgrad än IVT 490, men det kan vara fel. Enda fördelen med en frånluftsvärmepump är att man får "hjälp" med varmvattenproduktionen på sommaren, men den vinsten är ganska liten i pengar räknat.
Den enda frånluftsvärmepump jag ser som skulle kunna passa dig är frånluftsvärmepump Nibe Fighter 410.
Den har både från och tilluft och samma dimensioner på kanalerna som VM1.
Om det är lönsamt eller inte är jag osäker på.
En annan idé att behålla VM1 för ventilation och sköta uppvärmning/varmvatten med bergvärme alt. uteluftsvärmepump.
Den har både från och tilluft och samma dimensioner på kanalerna som VM1.
Om det är lönsamt eller inte är jag osäker på.
En annan idé att behålla VM1 för ventilation och sköta uppvärmning/varmvatten med bergvärme alt. uteluftsvärmepump.
Värmer du huset med förvärmd tilluft eller har du även radiatorer? Om du har radiatorer är ett annat alternativ att strunta i tilluften och konvertera till ett rent frånluftssystem genom att installera friskluftsventiler i boningsrummens fasader. Du får ett mer hälsosamt system och fler alternativ att välja mellan, t ex Comfortzone's frånluftsvärmepump på 5 kW. Då får du rejält sänkta uppvärmningskostnader.
BJohan: Varför är det ett mer hälsosamt system med enbart frånluft och ventiler?
Jag har goda erfarenheter av att ta in tilluften centralt och värma den istället för friskluftsintag.
De fördelar jag ser är:
Jag har goda erfarenheter av att ta in tilluften centralt och värma den istället för friskluftsintag.
De fördelar jag ser är:
- Man kan ha bra filter centralt för att rena all luften (ex. pollen).
- Man slipper drag från friskluftsventilerna.
- Man säkerställer att luftcirkulationen alltid är tillräcklig med hjälp av både tilluft och frånluft. Det kan man inte vara lika säker på med bara frånluft.
Att ha ett system baserat på att du försöker balansera till och frånluft är kanske inte så lämpligt då det är svårt att säkerställa undertrycket i huset. Eftersom frånluften oftast sätter igen filtren snabbare än tillluften är det nog bäst med ett system som antingen kontrollerar trycket i huset eller att man enbart suger luft ur byggnaden. Risken är annars att du skapar övertryck i byggnaden med stor risk för fuktskador och mögelbekymmer.
Klicka här för att svara