För att göra en lång historia kort så är jag ute efter att sänka uppvärmningskostnader och få till en så billig och trevlig uppvärmningsform som möjligt. Jag vill komma ifrån allt vad värmepumpar och andra suspekta lösningar som har så relativt kort "livstid". Du måste ju byta vp etc efter ca 15 år. Då ska man väga in det i besparingen!!! Sällan lyckat alltså.

Jag har ett system i mitt hus som är s k luftburen elvärme med återvinning.
Detta fungerar som både balanserad ventilation (till och frånluft) och som uppvärmning med hjälp av elpatron.

Systemet består i ett aggregat för balanserad vent med till & frånluftsfläkt i samt plattvvx för återvinning. Jag tar in kall uteluft in i detta aggregat som förvärms via återvinningen. Luften som nu är förvärmd blåses till mitt luftvärmeaggregat. Här blandas denna luft med returluft från vardagsrum. 30% friskluft 70% returluft. En givare i luftvärmeaggregatet avgör om spetsvärme skall användas. Det sitter ytterligare en fläkt i detta aggregat. Alltså totalt 3 st fläktar. Totalt är det cirka 3 000 kWh/år som fläktarna tar!!

Eftersom jag planerar att värma mitt hus med täljstenskamin i framtiden har jag en fundering på hur jag på bästa sätt kan åstadkomma detta.

Jag har då tänkt mig följande: Istället för återvinningsaggregatet så monterar jag separat kanalfläkt för frånluft. Jag får då på samma sätt som idag kontinuerlig frånluft till en lägre effektförbrukning.

Tilluften ordnas genom friskluftventiler ovan fönster i boningsrummen.

Luftvärmeaggregatet har jag kvar och använder som cirkulationsaggregat för kaminvärmen. Skulle ved ta slut eller på annat sätt inte eldning kunna utföras kan elpatronen värma luften.
Kaminen har lång avsvalning och bör räcka som primär uppvärmning står del av dygnet/året.

Om det här görs uppskattar jag att 50% av energiförbrukningen av fläkar reduceras då tilluftsfläkt försvinner och frånluftsfläkt väljs till lägre effekt. Cirkulationsfläkten används då bara under vinterhalvåret cirka 220 dagar.

Ved är billigt plus trevlig uppvärmningsform. Att sen slippa allt onödigt susande från fläktar är ju bara skönt!

Kom gärna med synpunkter för att jag skall kunna gå vidare ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.