Hmm, vår kombipanna från -75 i vårt 1-1/2 plans hus sjunger på sista versen, och det börjar bli dags att titta på nya uppvärmningsmöjligheter.
Tänkte därav starta upp en förhoppningsvis intressant tråd, trots att vi vet att det finns "gör-många" liknande.

Här är vår situation:
Huset från -46 i trä, totalt drygt 200kvm boyta i mellansverige. Inredd källare med radiatorslinga och huset har förbrukat lite drygt 3kubik olja årligen fram tills nu...

Följande "möjligheter" tror vi finnes:

- Bergvärme
- Ved
- Pellets
- Spannmål

Vad sjutton ska man välja???

Vi har försökt att sätta oss in i alla olika källor och pratat med både säljare och köpare av alla källor, alla pratar gott om sitt så det är ju lite klurigt.

Standardsvaret måste man ändå säga har varit "-Ni måste ju satsa på bergvärme..."
För visst huset står direkt på berg och grannen har nyss installerat med gott borresultat, men är drift och installationskostnad godtycklig i förhållande till vad man får ut?

Som Ni kanske märker så tycker vi att det bildas två läger: VP kontra Pellets/Ved/Spannmål...

Hittills har vi bara träffat en (1) person som HAR bergvärme och pratar sisådär om den, alla andra bara himmlar med ögonen och verkar sväva på små blå moln (anar lite ugglor) ;)

Denna person är inte nöjd med att behöva trycka på extra elvärme för att få mycket och bra badvatten, han installerade inte heller några frånluftsfläktar i rummen så han tycker självdraget har mer eller mindre försvunnit och skapat sämre levnadsmiljö i huset.

Källaren (samma som vi har) har blivit fuktig som attan och han måste ha avfuktare som står och drar el hela tiden, detta var inte fallet när pannan stod och puttrade på olja förut...

Vi har alltså en liten aning om att dessa problem är det inte många som pratar om som alltså gjort en "konvertering" i ett hus som från början var avsedd för olja/ved eldning, kan detta stämma???

Tog upp detta med inte VP-installatör som sa att: "-Det ä ju bara att montera ett extra element i källarn och sen slänger man bara inte några frånluftsfläktar så fungerar det som självdraget gjorde förr..." men vi måste säga att vi är lite skeptiska...

Så, genom detta hoppas vi på många bra svar och ideér till oss villrådiga Värmlänningar!

Tack på förhand!

Hej

I senaste numret av Råd och rön så testas pelletsbrännare i kombination med olika pannor. Ni som skall byta pannan kan ju satsa på en ren pelletspanna.

Själv har vi installerat en pelletsbrännare i en oljepanna från 94, en egentligen inte så lyckad kombination. Men det funkar hur bra som helst och jämfört med oljan förut så blir det bra mycket billigare. Investeringen kommer att ha betalt sig på två år om man också räknar in kostnaden för att montera bort oljetanken och byggandet av pelletsförrådet. Klimatet i källaren är som förut med skillnad att istället för en svag dieseldoft så har vi nu en svag doft av pellets.

Miljön mår bättre också!

MVH/Martar

Jag ska bygga nytt och min plan är att ha både Bergvärme och FTX. Anledningen är att:
Varje spänn jag lurar energibolag och därmed stat på är av godo. >:(

Ja, jag vet att timmarna att jobba in dessa summor är legio. Men det är goda pengar som inte går till godis eller sprit ;D

Väl mött,
Lars

Har ett tvåplanshus på 130m2 från 1920 samt ett nybyggt garage på 84m2. I garaget så sätter jag in en ny pelletspanna (Thermia Biomatic 20+). Senare kommer jag att komplettera med en kamin/kakelugn som är vattenmantlad för att kunna elda med ved i huset (mysfaktor). Sett rent ekonomiskt så måste pellets vara bästa alternativet, eller kanske ved om man inte räds arbetsinsatsen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.