2 476 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
ventilation
Jag undrar lite om det här med husventilation.
I badrummen samt tvättstuga har jag frånluftsventiler.
I det ena badrummet samt tvättstugan sitter det även tilluftsventiler genom väggen.
Ska dessa vara öppna eller ska tilluftsventilerna i dessa rum stängas så att luften inte bara cirkulerar i dessa rum?
I badrummen samt tvättstuga har jag frånluftsventiler.
I det ena badrummet samt tvättstugan sitter det även tilluftsventiler genom väggen.
Ska dessa vara öppna eller ska tilluftsventilerna i dessa rum stängas så att luften inte bara cirkulerar i dessa rum?
Så stora problem lär inte uppstå då tilluften normalt är kallare än temperaturen i rummet, vilket medför att den kalla luften sjunker. En annan sak är hur luften beter sig i ett till- resp. frånluftdon. Prova att blåsa på ett papper 1 dm från munnen; vad händer? (pappret rör sig). Prova sedan att ta ett djupt andetag med papperet på samma avstånd, vad händer? (pappret är stilla)
Nja, jag är nog tämligen skeptisk. Är man väluppfostrad och stänger dörren på toa så lär inte mycket luft sugas ut från övriga tilluftsventiler i huset den vägen. Blir nästan som att ha fönstret öppet.Matarese skrev:Så stora problem lär inte uppstå då tilluften normalt är kallare än temperaturen i rummet, vilket medför att den kalla luften sjunker. En annan sak är hur luften beter sig i ett till- resp. frånluftdon. Prova att blåsa på ett papper 1 dm från munnen; vad händer? (pappret rör sig). Prova sedan att ta ett djupt andetag med papperet på samma avstånd, vad händer? (pappret är stilla)
Inte den mest klockrena och energisparande lösningen i mina öron i alla fall.
Turbolent dass om inte annat.
Kolla om det inte är visst utrymme under toadörren där luft läcker in.
I ett modernt hus (mitt är från 1988) med endast frånluftdon ska det vara en liten öppning i toadörrarna.
Klicka här för att svara