Har haft problem med att några radiatorer är kalla, trots varma till- och frånledningsrör. Läste om kärvande termostatventiler i en annan tråd. Plockade av termostaterna, körde på lite 5-56 och motionerade stiften. Se, genast spred sig skön värme. När jag satte tillbaka termostaterna, blev dock radiatorerna kalla igen... Bara att byta termostaterna eller?

Nej, jag tror inte du behöver byta termostat. Det brukar finnas en justering på själva termostaten. När du hittat den, så skruva på termostaten tills du känner att det börjar ta imot. Där sätter du max läget, sedan så brukar min läget stänga elementet helt. Det är kanske inte alltid att det gör det, man får prova sig fram lite. Skulle du inte få till det köp en ny termostat, då får du en bruksanvisning med eller också kanse du kan få hjälp med hur man skjusterar den termostaten du har hos någon VVS handlare.
/Olof

Tack, Olof.
Det fanns ingen skruv, men däremot upptäckte jag att det på insidan av termostatvredet finns några små plaststift som begränsar max och min läget. Dessa stift går att flytta mellan olika skåror. På så sätt har jag ökat vridomfånget så att det nu går att vrida termostaten ett helt varv. Det gjorde susen.

Det var så lite så. Hoppas termostaten fungerar bra nu.
/Olof

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.