4 167 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Kall och fuktig källare
Hej, har en källare med två rum och "hall" i ett hus från 1910. Huset bytte från oljepanna till bergvärme förra året och det är kallt och fuktigt därnere. I ena rummet ligger ett reglat trägolv som vi tänker riva bort (luktar mögel i det rummet). Övriga rum är "nakna".
Tänker mig ett preliminärt handlingsprogram för källaren innan vi bestämmer vad vi ska ha den till. Vi vill ha tvättmaskin och verkstad därnere så länge, dvs det ska vara drägligt att vistas där även innan vi målar/putsar om väggar, lägger klinkergolv och gör fint.
Hade tänkt mig följande åtgärder:
1. Riva ut trägolvet
2. Installera ett element i varje "rum". Bergvärmepumpen (Nibe Fighter 1210) sägs vara dimensionrad också för källaren. Detta för att få cirkulation på luften och se till att det blir drag i skortensstocken även sedan pannan stängts av.
3. Skaffa en luftavfuktare som håller fukt och dålig lukt borta samt kan använda för att torka tvätten med.
Vad tror ni om detta? Är det rätt tänkt?
Tänker mig ett preliminärt handlingsprogram för källaren innan vi bestämmer vad vi ska ha den till. Vi vill ha tvättmaskin och verkstad därnere så länge, dvs det ska vara drägligt att vistas där även innan vi målar/putsar om väggar, lägger klinkergolv och gör fint.
Hade tänkt mig följande åtgärder:
1. Riva ut trägolvet
2. Installera ett element i varje "rum". Bergvärmepumpen (Nibe Fighter 1210) sägs vara dimensionrad också för källaren. Detta för att få cirkulation på luften och se till att det blir drag i skortensstocken även sedan pannan stängts av.
3. Skaffa en luftavfuktare som håller fukt och dålig lukt borta samt kan använda för att torka tvätten med.
Vad tror ni om detta? Är det rätt tänkt?
Jag blir lite fundersam när det gäller skorstensstocken. Räcker denna luftning för att hålla den 'vid liv'? Jag tänker på mina grannar som numera har fjärrvärme - de har alla satt igen skorstenen. Jag är visserligen ingen tekniker men jag skulle kunna tänka mig att skorstenen så småningom får sprickbildningar när den inte längre värms upp ...?
Vi håller på med dräneringen (Fortfarande! Jag vet, killarna har fler jobb på gång
hantverkare
) Huset är från 1876 och har delvis platta, matkällare torpargrund och oljekällare. Vi hade så fuktigt i vår oljekällare att när den utvändiga dräneringen var färdig var det fortfarande vissa delar som var fuktiga. Det blev till att bila upp hela källargolvet, lägga ner dräneringslang och kopplade på till dräneringen
En avfuktare skulle bara gått på högvarv annars. Kolla om man kan lista ut varifrån fukten kommer, innifrån, utifrån, ovanifrån eller underifrån. Fukt kan komma in på de mest fantastiska sett.
plexi
plexi
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden