Hej.
Jag har ett hus byggt 1947 med vattenburen värme. Det har en gång i tiden suttit en oljepanna i källaren, men den är borttagen och ersatt av en elkassett. Oljetanken står kvar.
Jag står nu här i valet och kvalet vad jag skall ersätta elkassetten med eftersom elpriserna inte precis ser ut att gå neråt :-[

Bergvärme har jag funderat lite på, men det verkar som att det tar ganska många år innan man har igen de pengarna.

Pellets? Tja, frågan är väl om det kommer att förbli "billigt", eller om det bara är en tidsfråga innan de skall skatta ihjäl en där också >:(
Dessutom måste jag ju skaffa en panna.
Verkar det vara en god idé att köpa en (någorlunda modern) begagnad panna i så fall förresten?
Skall man i så fall satsa på en ackumulatortank också?

Ved har jag ganska begränsad tillgång till, så det blir nog mest myspys av den jag har/kan skaffa.

Värmeväxlare låter ju himla käckt, men det är väl lite som med bergvärme :-/

Vad tror ni?
Vilken väg skall man gå?

Även för mig så är det hög tid att bestämma sig för vilken värmekälla som skall installeras. Har också ett äldre hus. Har en lång tid varit inne på en vedpanna men börjat tänka på annat nu. Eftersom jag bor i skåne så har vi inte alltför långa perioder med den stränga kylan. Håller därför på att undersöka den nya luft/luft + vatten värmepumpen. Om den kan värma vatten som lagras i en ackumulatortank och samtidigt ge varmluft så borde den vara idealisk större delen av året, förutom när det är som kallast. Min tanke var sedan att komplettera med en kamin som även värmer vatten i en inbyggd tank. Detta vatten skall sedan också pumpas till acku-tanken för att där hjälpa till med uppvärmningen. Till sist så pumpas det uppvärmda vattnet ut till en golvvärmefördelare som i sin tur sprider ut detta på 6 små slingor på totalt 98 kvm öppen planlösning.
Det enda orosmolnet jag kan se med denna lösning är ju elpriset. Vad tror ni andra?

Jag hade aldrig riskerat att murstocken står kall! Mitt hus är från -42, och hela ventilationssystemet hänger på självdrag i murstocken, vilket drastiskt försämras om man slutar värma upp den.

Jag kör i nuläget olja, men skall komplettera med luftvärmepump. Även en kamin skall sättas in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.