Hur räknar man ut vilken storlek man behöver ha på ett slutet expansionskärl.?
Jag antar att det har betydelse hur stort värmesystem man har och hur mycket vatten som finns i systemet.
De element vi har är från mitten av 50-talet och jag vet ej hur mycket vatten de rymmer.
Nu tänker jag anlita en rörmokare för istallationen, men är ändå intresserad av att veta hur uträkningen går till.
:-/ :o

På Tour & Anderssons (TA Hydronics) hemsida finns instruktioner för hur man dimensionerar slutna expansionskärl. Förutom det du nämnde så har systemets höjd och temperaturintervall betydelse. För vedanläggningar räknar man med att tempen varierar mellan 10 (eller 20) grader och 100 grader.

Om man har stor ackumulatorvolym så blir det övriga systemets volym nästan försumbar så då kan man höfta till den. Man kan räkna på ackvolymen och pannvolymen och så lägger man på några hundra liter för resten av systemet. Fast det är klart, om man har många och långa grova ledningar och stora radiatorer så kanske man ska räkna lite i alla fall.

Viktigt när det gäller slutna system är att inte underdimensionera. Gör man det så får man det jobbigt att fylla på vatten i tid och otid. Det är inte heller bra för systemet att fylla på färskt vatten ofta. Färskt vatten innehåller syre som ju orsakar korrosion.

Edit: Länk till TA finns på min www.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.