Jag har ett ganska stort hus 2 ggr 100 kvm + källare. På övervåningen har jag en öppen spis där jag kanske ska sätta in en Wärmo Spiskassette från Silja Spis i Falun.

Det är en kassette där fläkt är monterad i spiskassetten från början och den ska vara uppbyggd med glidlager i stället för kullager som jag hört går lättare sönder ???.

Jag har även för avsikt att leda ner takvärmen från övervåning genom två stycken klädkammrar ner till källaren med någon form av rör och eventuellet en rörfläkt i källaren eller någon annan lösning.

Min fråga är om någon vet något om Wärmo Spiskassetter (fördelar/nackdelar) och/eller har några tips om att leda värmen till källaren.

Finns det några andra återförsäljare med bra priser?

Tacksam för skyndsamt svar då det snart blir kallt här i Norrland ::)

Hej du!
Det enda råd jag kan ge dig är att du ska ha en kasett gjord av gjutjärn, nu vet jag inte vad den du funderar på är gjord av. Enligt sotaren här i byn som jag är god vän med går kasetter av plåt sönder efter några år. Själv ska jag köpa en Keddy nästa vecka. Har flera bekanta som har sådana och de är väldigt nöjda med dem. www.keddy.se
Må väl /C

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.