Det jag saknar lite är automatisk styrning av spjällen, t ex med lambdasond. Det finns att få till Innovan, men är svindyrt. Det finns till Effecta Woody och den är betydligt billigare.
Stämmer nästan. Jag ska själv installera en effecta woody med lambdastyrning. Dels för att den är billigare än innovan, dels för att djupet är några decimeter mindre (har lite ont om plats mellan skorstensstocken och en dörr).
Det fanns en prototyp av woody med lambdastyrning, det gjordes ett antal testinstallationer, men den kom aldrig i produktion. Nu har dom designat om den helt och hållet, och den kommer nog inte att finnas i seriepriduktion förrän nästa år. Den kommer inte heller att finnas för eftermotage i befintliga woody, utan det blir en helt separat pannmodell. För min del ser det ut som om jag skulle kunna på bli försökskanin för den nya pannan, och med lite tur så blir det redan kring årsskiftet. Tills dess får 6 kW elpatron och murspisen med keddykassett stå för uppvärmningen, och med tanke på att den nya pannan ska kunna hänga med i 25 år så ser jag det inte som något stort problem att vänta ett halvår extra. Den som väntar på nåt gott...