2 268 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Värme i oinredd källare.
Funderar litegrann.
Har en oinredd källarvåning med element i nästan varje utrymme. Använder inte källaren så mycket är där och gör sådant som jag inte orkar städa upp efteråt mest.
På vintern så blir det kallt på golven, träbjälklag. Höjer jag värmen i källaren så blir det varmt på golven, kollar jag med termometer så har jag likavarmt (ibland lite lite varmare) vid knähöjd. Jag har ingen mössa på huset endast 20 cm isolering upp till vinden.
Funderar på om det kan vara bra att låta värmen gå från källaren och upp till bovåning, tänker att den värme jag skickar ut i bovåning snabbare går ut på vinden än den värme som jag skickar ut i källaren.
Har fått tips och råd att jag bör ha grundvärma på i källaren även över sommaren, för att det blir lite torrare.
Nu när det blir vinter så funderar jag på att jag hela vintern skall köra med skaplig värme, inte fullt men lite högre än tidigare. Jag har inte riktigt vågat gjort detta då jag varit lite orolig för att rubba någon balans som trots allt funnits för de som byggde huset för 37 år sedan.
Finns det någon risk med att ha det varmt i källaren som gör att jag kanske skall acceptera de kalla golven lite mer. Det finns plastfilm lagd under isolering, mot källaren, om det är en riktigt fuktspärr vet jag inte men plast är det. Källaren är oisolerad.
Har en oinredd källarvåning med element i nästan varje utrymme. Använder inte källaren så mycket är där och gör sådant som jag inte orkar städa upp efteråt mest.
På vintern så blir det kallt på golven, träbjälklag. Höjer jag värmen i källaren så blir det varmt på golven, kollar jag med termometer så har jag likavarmt (ibland lite lite varmare) vid knähöjd. Jag har ingen mössa på huset endast 20 cm isolering upp till vinden.
Funderar på om det kan vara bra att låta värmen gå från källaren och upp till bovåning, tänker att den värme jag skickar ut i bovåning snabbare går ut på vinden än den värme som jag skickar ut i källaren.
Har fått tips och råd att jag bör ha grundvärma på i källaren även över sommaren, för att det blir lite torrare.
Nu när det blir vinter så funderar jag på att jag hela vintern skall köra med skaplig värme, inte fullt men lite högre än tidigare. Jag har inte riktigt vågat gjort detta då jag varit lite orolig för att rubba någon balans som trots allt funnits för de som byggde huset för 37 år sedan.
Finns det någon risk med att ha det varmt i källaren som gör att jag kanske skall acceptera de kalla golven lite mer. Det finns plastfilm lagd under isolering, mot källaren, om det är en riktigt fuktspärr vet jag inte men plast är det. Källaren är oisolerad.
Det borde inte vara någon risk att höja värmen i källaren. Luften i källaren borde knappast ha högre absolut fuktinnehåll än den i bostadsutrymmena, så om det diffunderar upp luft från källaren förbi plastfilmen så gör den ändå ingen skada. Dessutom skulle källaren må bra av lite högre värme, då minskar den relativa fuktigheten där.
Vindsisoleringen har jag litegrann, 20cm. Stenull tror jag.MathiasS skrev:
Att värmen förr eller senare kommer upp till vinden betvivlar jag inte.
När jag tidigare har höjt elementen i källaren så golven blivit varma i hela huset, så värmen har spridit sig åtminstonde någorlunda jämnt i källartaket.
Värmen från element i bovåningen går ju också och lägger sig upp mot taket så jag tänkte att den värmen sprider sig snabbare (inte all värme på en gång) upp till vinden innan den kommer oss till godo.
Så jag tänkte att det i såfall också skulle vara möjligt att sänka temperaturen på elementen litegrann i bovåningen.
Det låter bra.ylven skrev:Det borde inte vara någon risk att höja värmen i källaren. Luften i källaren borde knappast ha högre absolut fuktinnehåll än den i bostadsutrymmena, så om det diffunderar upp luft från källaren förbi plastfilmen så gör den ändå ingen skada. Dessutom skulle källaren må bra av lite högre värme, då minskar den relativa fuktigheten där.
Klicka här för att svara