Huset jag bor i har en kombipanna installerad 1969, kompletterad med elpatron senare.

El och Ojla är ju rätt dyrt idag, men jag har inte pengar till hela investeringen i någon värmepump idag.

Jag funderar därför på att använda en aircondition jag har ståendes som luft-luft-värmepump, genom att helt enkelt ansluta luftflödet på kallsidan till två ventiler, och låta utomhusenheten stå inomhus.

Mina erfarenheter är att när det är 25-30 grader i solen så går det att få kalluft på 8 grader, så om man vill ha 20 grader inomhus så bör det gå att få värme åtminstone när det håller sig några grader ovanför nollstrecket ute.

Tyvärr har luftkonditioneringen inget eget "baklängesläge" (instruktionsboken pratar om modeller som även har värmeläge, men just den här saknar tyvärr det), så det blir ingen vidare vacker installation.

Badrummet har praktiskt nog två ventiler, en som går rakt genom ytterväggen och en som verkar gå via ett rör upp på taket. Det måste vara bäst att suga in luft från takventilen och skicka ut den nedkylda luften genom väggventilen väl ? (kallare luft får svårt att ta sig uppför ett rör mot taket är min tanke).

är det någon som har provat något liknande ?

Det var nog ett av de dummaste och ogenomtänkta förslag jag någonsin hört talas om tyvärr :o

Du menar alltså att du ska ha utomhusdelen inomhus och köra din AC i kyldrift? Utomhus!!
Hallå! Kompressorn är inte direkt tyst för det första. För det andra är den inte konstruerad till det ändamålet och kommer att ge så lite värme tillbaka att det inte ens är värt besväret att konka in skiten i huset! För att inte tala om det estetiska :o

Vakna upp och inse att det inte kommer att fungera särskilt bra va!

Lägg dina slantar på en ny RIKTIG luftvärmepump istället. De finns av varierande kvalitet och pris.

En skaplig luftvp kan du köpa installerad och klar för 15 000 :- idag.

Hoppas att du inte tog illa upp. Men det är verkligen en idiotkorkad idè :-/

Så, nu är den på plats i varje fall.

Intemperatur på 14 grader förvandlas till uttemperatur på 5 grader, och det blåser 25 sköna grader i orkanfart från "utomhusdelen".

Nog fungerar det.

Om någon tvivlar på det hela så skulle jag kunna göra grafer på temperaturhöjning per tidsenhet dels med AC'n igång, och dels med en vanlig elvärmefläkt på samma effekt igång.

Jag passade dessutom på att fixa en rejäl energibov, spjället i den gamla kombipannan går inte att stänga så att det blir helt tätt, vilket är en stor förlust när man kör pannan på enbart elpatron. Sotaren gav mig ett tips förut, som jag följde idag, och det var att stoppa in skumgummi i pannan genom den övre sotningsluckan, så att det blir helt tätt mot skorstenen.

Ventilen jag suger in kalluft till ac'n genom går nämligen paralellt med skorstenen, och jag upptäckte att uteluften värmdes upp från 10 grader till nära 20 grader bara av att passera i den kanalen, efter att ha tätat i pannan så sjönk de 20 graderna en bra bit.

Jag vet inte hur såna här Airconditioners är uppbyggda. Det väsentliga är vilket köldmedia som finns i.
En modern bergvärmepump är gjord för att ta värme ur ett borrhål där temperaturen ligger runt 0 grader och har R407C i sig. Det fungerar ner till ca - 10 graderC.
En modern luft-luft värmepump fungerar ner till -20 grader C. Den har R410C i sig.
En Airconditioner är gjord för att hantera temperaturer över +20 grader och har då ett köldmedia som fungerar vid höga temperaturer. M.a.o. så får du värme ur utblåset så länge maskinen står varmt.
Visst spar du energi men inte när det blir kallare ute.

Förresten, om du inte har pengar kontant så är ett lån en bra investering. Låna 100.000. kostar ca 5000/år.
En bergvärmeanläggning för 100.000 spar 15000/år.
Vid annat energibehov är penningbehov och besparing annorlunda. Hoppas att du inte har belånat hela kåken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.