9 173 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Skit i värmesystemet?
Jag inbillar mig att jag har fått ned skit i rören när jag drog fram nya till en radiator. Jag tycker att det verkar vara dåligt tryck i systemet, samt att cirkulationspumpen känns lite för varm. Har ingen koll på hur varm den kan tänkas bli, men det är inte så att man bränner sig när man tar på den. Den bara känns varm helt enkelt. Hur kan man kolla det på enklast sätt? Om det nu skulle vara något skit i systemet, hur åtgärdar man det? Tömmer allt på vatten och river pumpen eller?
Jag tog isär en gammal Grundfos och det är i princip bara två delar. Motordel och pumphus. På motordelen sitter det en "fläkt" och möjligen har du fått ner nån STOR grej där som ligger och spärrar, men annars är cirkulationspumpar ganska robusta saker. De får samma temp som vattnet de pumpar och kanske lite varmare. Moderna pumpar tål ganska höga teperaturer, i alla fall tillräckligt för att sitta på framledningen.
Du kan ju tömma ur vattnet och fylla på igen. Det kanske går att spola ur systemet med vanligt vatten, men där är jag lite osäker. Tappvattensystem håller ju ganska mycket högre tryck än vad ett värmesystem ska klara, så en viss försiktighet är nog på sin plats.
Du kan ju tömma ur vattnet och fylla på igen. Det kanske går att spola ur systemet med vanligt vatten, men där är jag lite osäker. Tappvattensystem håller ju ganska mycket högre tryck än vad ett värmesystem ska klara, så en viss försiktighet är nog på sin plats.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för dina svar!
Jag har iofs. inte kört systemet till fulltemp sedan installationen av de nya rören, men jag luftade ur det såpass gott det gick ändå. Kunde inte höra att det lät konstigt från någon radiator iaf.
Anledningen till att jag tror att det kan vara skit i är att jag blev tvungen att göra om dragningen pga. att min lödning inte höll, och då hittade jag en lite större bit av trossbottenfyllningen (kutterspån) i ett av rören. Vet ej om det finns mer kvar djupare i systemet, men därav min misstanke.
Grejen är att det susar ganska mycket i framförallt de äldre kaminerna när pumpen är igång, men det tystnade efter ett tag och det var då jag blev lite orolig. Precis som om något större skräp hade nått fram till en trängre passage och fastnat där.
Jag tror också att man bör vara försiktig om man ska spola ur systemet med kranvatten, men hur bör man annars gå tillväga månne?
Jag har iofs. inte kört systemet till fulltemp sedan installationen av de nya rören, men jag luftade ur det såpass gott det gick ändå. Kunde inte höra att det lät konstigt från någon radiator iaf.
Anledningen till att jag tror att det kan vara skit i är att jag blev tvungen att göra om dragningen pga. att min lödning inte höll, och då hittade jag en lite större bit av trossbottenfyllningen (kutterspån) i ett av rören. Vet ej om det finns mer kvar djupare i systemet, men därav min misstanke.
Grejen är att det susar ganska mycket i framförallt de äldre kaminerna när pumpen är igång, men det tystnade efter ett tag och det var då jag blev lite orolig. Precis som om något större skräp hade nått fram till en trängre passage och fastnat där.
Jag tror också att man bör vara försiktig om man ska spola ur systemet med kranvatten, men hur bör man annars gå tillväga månne?
En liten uppdatering då.
Under kvällen har jag kört pannan på reservläget (dvs. utan thermostatfunktion - fullt blås) och kan till min glädje konstatera att det blir varmt i samtliga kaminer, samt att det "susar" som det ska i rör/radiatorer.
Att pumpen blir varm är väl helt enkelt en kombination av värmen på vattnet och att den arbetar.
Allt gott så väl. Återstår att se om de nya kaminerna jag har hängt på räcker till i vinter som det är tänkt...
Under kvällen har jag kört pannan på reservläget (dvs. utan thermostatfunktion - fullt blås) och kan till min glädje konstatera att det blir varmt i samtliga kaminer, samt att det "susar" som det ska i rör/radiatorer.
Att pumpen blir varm är väl helt enkelt en kombination av värmen på vattnet och att den arbetar.
Allt gott så väl. Återstår att se om de nya kaminerna jag har hängt på räcker till i vinter som det är tänkt...
Jag citerar Svenos svar:charta77 skrev:
"Du kan ju tömma ur vattnet och fylla på igen. Det kanske går att spola ur systemet med vanligt vatten, men där är jag lite osäker. Tappvattensystem håller ju ganska mycket högre tryck än vad ett värmesystem ska klara, så en viss försiktighet är nog på sin plats."
Det är ju alltså vanligt kranvatten i systemet, men man ska vara försiktig om man ska spola ur det mha. vattenslang el. dyl. eftersom trycket i en slang är högre än i värmesystemet, och kopplingar och pumpar kan då ev. ta skada.
Du har ju samma tryck i vattenledningen till den kran som du kopplar vattenslangen till som du har på ventilen som du fyller på pannan med.
Jag menar alltså att iom att man har de sedvanlige tryckbegränsningsfunktionen i ett värmesystem, 1.5 bar (?). Då blir ju aldrig trycket i värmesystemet lika högt som tappvattnet. Så då är det ju egentligen ingen skillnad.
Man skall ju inte fylla pannan, genom päfyllnadsventilen, med full karuscha på vattnet heller. Om det innebär någon risk för systemet vet jag inte,men det bör ju inte vara sämre eller bättre ur trycksynpunkt än att använda en vattenslang.
Det är där jag inte kan se någon skillnad, då får man nog peka mig åt den saken.
Jag menar alltså att iom att man har de sedvanlige tryckbegränsningsfunktionen i ett värmesystem, 1.5 bar (?). Då blir ju aldrig trycket i värmesystemet lika högt som tappvattnet. Så då är det ju egentligen ingen skillnad.
Man skall ju inte fylla pannan, genom päfyllnadsventilen, med full karuscha på vattnet heller. Om det innebär någon risk för systemet vet jag inte,men det bör ju inte vara sämre eller bättre ur trycksynpunkt än att använda en vattenslang.
Det är där jag inte kan se någon skillnad, då får man nog peka mig åt den saken.
Fast då kommer nästa problem, urtappningsventilen sitter väl på fel ände om du tänk spola ur systemet.Mankan skrev:
Jag kan göra så att jag kopplar ur ett element i badrummet och kan antingen spola från pannan så vattnet rinner ut där, eller koppla in en slang så att det rinner ut genom avtappningen vid pannan, eller om jag helt öppnar säkerhetsventilen.
Har du möjlighet att koppla loss en rörbit, element eller sådant. Sedan koppla in två slangar som du slänger ut genom ett fönster, eller till golvbrunn eller nått mindre otäckt än att fylla trossbotten.
Det kan kanske vara tvunget att spola i båda riktningarna.
Fast fortfarande så blir vattenflödet snabbare än vad det blir när du använder värmesystemets pump, så vrid inte upp vattenkranen på fullt blås när du spolar, så var försiktig iaf.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden