Håller på att installera vattenburen golvvärme i källaren. På övervåningen har jag vattenradiatorer och huset har elpanna.
Har några frågor:
1. Bör jag komplettera med elgolvvärme i vissa rum, ex. badrum, för att kunna ha varmt på sommaren?
2. Kan jag köra enbart golvvärmen (vattenburen) på sommartid?
3. Är det oekonomiskt eller medför det andra problem? 4. Ändrar sig förutsättningarna den dag jag byter till bergvärme?

1. Om du gör det kan du köra värmen på dessa golv utan att ha pannan igång - en fördel
2. Om du sätter avstängningar mot radiatorsystemet kan du ordna det
3-4. Värme kostar ju alltid, men om du installerar bergvärme eller annan värmepump reduceras ju kostnaden jmf med elvärmen

Jag förstår faktiskt inte problemet alla har med att köra några få slingor vatten sommartid.

För alla som har värmepumpskall ju pumpen gå ändå för varmvatten. En elpanna behöver bara producera värme för just den slinga som är igång så det kan inte röra sig om några stora pengar.

I en VP installation finns det egentligen en sak att ta hänsyn till och det är att vattenvolymen som pumpen arbetar mot är tillräckligt stor. Det är den INTE om man bara kör en slinga eller två så för att hantera detta installerar man en acktank på 100-500 liter beroende på pumpstorlek.

1. Nej, det verkar dyrt.
2. Ja, se till att du har kranar ock kan stänga av radiatorerna
3. Komfortvärme kostar pengar - om det är mycket eller lite måste var och en avgöra. Några gigantstora pengar rör det sig inte om.
4. Bara till det bättre. Se dock till att det finns en acktank i systemet.

2. Att stänga av cirkulationen till radiatorerna är inte att rekommendera. Montera istället golvvärmen på hetvattensidan mellan t.ex. avtappningspluggen och returen (i mitt fall expansionskärlet). Montera en separat shunt och cirkulationspumt (ex ROTH www.rothscandinavia.se). Fick detta råd av Stuvsta Rör och systemet fungerar utmärkt även på sommaren

devnull skrev:
2. Att stänga av cirkulationen till radiatorerna är inte att rekommendera.
Varför ? Är det risk att systemet "beckar igen" ?

Jag som alltid trott att det är bäst att slå av cirkulationspumpen på sommaren då man ändå inte behöver någon värme och därför har shunten på noll....

Eller är det bästa kanske att köra cirk.pumpen en halvtimma om dagen på sommaren (timerstyrt t.ex.) ?

Varför skulle man inte stänga av cirk till radiatorerna?

Att man måste ha någon typ av shunt är ju självklart. Att avsticket till shunten skall göras där vattnet är varmt känns också rätt ok. Har man en acktank skall det göras strax efter acktanken (lite beroende på hur man monterat tanken förstås).

Vad anser man vara poängen med att montera shunten på retursidan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.